10DAYS X Vanhulley, Y/Project annuleert Paris Fashion Week, duurzame ontwikkeling in de juweliersbranche van Pandora
Beeld: 10DAYS
10DAYS X Vanhulley
Op Internationale vrouwendag, 8 maart 2024, lanceert 10DAYS de eerste twee van de vier producten van een nieuwe 10DAYS for GOOD lijn. In samenwerking met Nederland naai-ateliers en overgebleven voorraden is de lijn gemaakt. Duurzame mode, verantwoorde productie en ethische toeleveringsketens zijn de volgende stap van de lancering. In samenwerking met sociaal atelier Vanhulley gevestigd in Groningen, zijn de eerste twee 10DAYS for GOOD sweaters gemaakt. Voor vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt biedt Vanhulley een eenjarig werk-leertraject om hen op weg te helpen naar zelfstandigheid en financiële onafhankelijkheid. Zowel 10DAYS als Vanhulley delen dezelfde waarden. Ze verwerken beiden ethisch vakmanschap en duurzaamheid in elk kledingstuk. Ook beide bedrijven delen dezelfde visie: ‘’vrouwen het vertrouwen geven om het leven te leiden dat ze willen leiden.’’ De lancering van de volgende 2 sweaters vindt plaats op vrijdag 22 maart, in samenwerking met Jamine Boutique zijn deze sweaters ontwikkeld. 10DAYS erkent dat hun toewijding voor duurzame praktijken nog steeds doorgaat. Er worden activiteiten onderzocht om de levenscyclus van hun kledingstukken te verlengen, onder andere reparatiediensten, upcycling, re-sale en het hergebruiken van overgebleven voorraden. Met deze inspanning vorm 10DAYS een toekomst waarin tijdloze collecties op ethische wijze worden geproduceerd en bijdrage aan een betere wereld, kledingstuk voor kledingstuk.
Y/Project annuleert Paris Fashion Week show vanwege ‘onzekere tijden’.
Y/Project heeft aangekondigd dat hun herfst/winter 2024 collectie niet op de catwalk zal verschijnen. De geplande show van 3 maart gaat niet door, heeft het Parijse merk laten weten. De nieuwe collectie wordt getoond in een meer betaalbare vorm: een lookbook, meldt het merk aan WWD. Y/Project wil besparen op kosten door af te zien van modellen op de runway, het in huren van personeel, locatiekosten en andere uitgaven die bij het organiseren van de show horen. Het merk heeft besloten om niet deel te nemen aan de Fashion Week, maar om de nieuwe collectie via een lookbook te presenteren. Volgens een enquête van GQ bedragen de minimale kosten voor het organiseren van een modeshow minstens 300.000 dollar (€276.058). Volgens WWD, spreekt Y/Project van ‘onzekere tijden’. De beslissing om niet deel te nemen aan de Fashion Week sluit aan bij de huidige trend. Namelijk, kleine en middelgrote modebedrijven die de voorkeur geven aan een duurzame en kostenbesparende methoden. Dit jaar werd ook de KWK bij Kay Kwok show geannuleerd, omdat belangrijke items die op de Londense catwalk zouden worden getoond, vertraging opliepen in een fabriek in China.
Duurzame ontwikkeling in de juweliersbranche van Pandora
Alexander Lacik, de CEO van Pandora, is aangesteld tot Raadslid van The Watch & Jewellery Initiative 2030 (WJI 2030), een wereldwijde ESG-coalitie voor horloge- en juweliersbedrijven. Onder zijn leidershap heeft Pandora zich toegewijd aan ambitieuze duurzaamheidsdoelen en het streven naar een verminderde CO2-uitstoot tegen 2030 aan en gendergelijkheid te waarborgen in een leidinggevende functie. De CEO zal samenwerken met collega’s in de sector om innovatie en verandering te bevorderen. WJI 2030, opgericht door Cartier en Kering, telt meer dan 50 leden die samenwerken aan duurzame ontwikkeling. ’S Werelds grootste juwelier, Pandora, staat bekend als voorloper op het gebied van gerecyclede materialen en lab-grown diamanten. Vice president Sustainability bij Pandora, Marissa Saretsky, verklaard: “We zijn trots dat Pandora voor de tweede keer op de ‘A-lijst’ staat. We hebben een ambitieuze duurzaamheidsagenda en zijn vastbesloten onze doelen te bereiken en onze successen en uitdagingen op een transparante manier te delen.” Pandora heeft in 2020 aangekondigd, dat het merk tegen 2025, 100% gerecycled zilver en goud wil gebruiken. Deze mijlpaal hebben ze eerder bereikt dan verwacht, namelijk tegen het einde van 2023 door een sterke toewijding van haar leveranciers. Pandora vermijdt jaarlijks 58.000 ton CO2-uitstoot door het gebruik van gerecycled zilver en goud in plaats van nieuwe gedolven materialen. Dit besluit resulteert tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. De meest gebruikte edelmetalen in de sieraden van Pandora zijn zilver en goud. Vanaf de tweede helft van 2024, verwacht Pandora al haar nieuwe sieraden te producten met 100% gerecycled zilver en goud. Op dit moment komt minder dan 20% van het wereldwijde zilveraanbod uit gerecyclede bronnen, maar Pandora streeft ernaar om tegen 2025 uitsluitend gerecyclede materialen te gebruiken.
Vans lanceert eerste items voor nieuwe premium lijn OTW by Vans
Tijdens de Parijse mannenmodeweek, juni 2023, liet Vans de modewereld kennis maken met zijn nieuwe perium lijn OTW (Off The Wall). Het moment is gekomen waarop de eerste producten van de nieuwe lijn worden gelanceerd. In een persbericht meldt Vans dat voor OTW by Vans het merk skateboarden, kunst en design met innovatieve producten en ervaringen combineert. Voor de lancering van het eerste item besloot Vans de signature skate-schoen opnieuw te definiëren. De ‘unieke Half Cab Reissue 33 Vibram’ heeft een Vibram buitenzool en gevulkaniseerde onderkant. In drie maten is de schoen verkrijgbaar. Vans lanceert de schoen in combinatie met de Patchwork Drill Chore jas en Drill broek, om een complete look te maken.
Mart Visser Spring/Summer 2024
Met de nieuwe zomercollectie van Mart Visser, stap je binnen in een wereld van levendige kleuren en sprankelende energie. De gehele collectie straalt een vrolijke positieve vibe uit, geinspireerd op tijdloze couture-elementen uit zijn archief en afgestemd op het heden. Geniet van ultiem comfort met stretch kwaliteiten en luxe stoffen, gekozen om jou te laten stralen bij elke gelegenheid. Te verkrijgen vanaf maat 36 tot en met 50.