7 inkooptips voor zomer 2010
Nu de economie nog steeds verslechtert geeft de consument zijn geld steeds behoedzamer uit. Het is de hoogste tijd om de strategie onder de loep te nemen, scherp te zijn, ook op het gebied van inkoop. Een goed planning vooraf staat garant voor een beter resultaat. Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus... 7 inkooptips voor een beter resultaat:
- Zorg voor je op inkoop gaat, voor het inkoopplan en budget. Je hebt meer inzicht in wat, voor wanneer, waar er ingekocht moet worden en voor welk verkoopmoment.
- Bepaal vooraf wat de focus wordt voor 2010. Dit zal er toe leiden dat het uiteindelijke resultaat verbetert. Als voorbeeld: een meer gespreide binnenkomst, waardoor de omzetsnelheid hoger wordt, je voorraad kosten lager, je vaker nieuwe items binnenkrijgt en je assortiment aantrekkelijker wordt.
- Bereid je goed voor op het inkoopseizoen. Bekijk eerst de collecties bij de leveranciers en op beurzen. Bepaal daarna pas wat je bij welke leverancier gaat inkopen. Alleen zo kun je het juiste assortiment samenstellen voor de beste kwaliteit en prijs.
- Zorg ervoor dat je voldoende vernieuwend bent en niet te ‘save’ inkoopt. Het assortiment wordt dan al snel erg saai. Als je klanten wilt blijven prikkelen, doe dit dan met nieuwe, vernieuwende artikelen en/of kleur.
- Vanzelfsprekend horen goede basics in een collecties thuis. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voldoende aanbod in leggings bijpassend bij het assortiment. Een goede basis jeans, in de juiste wassing en perfecte pasvorm. T-shirts en topjes in de juiste kleuren als bijverkoop. Goede en actuele basics zijn een zekerheid voor de omzet, met een goede marge en er wordt normaliter weinig op afgeprijsd.
- Durf te kiezen om met minder merken en leveranciers te gaan werken. In bijna alle gevallen wordt het assortiment er duidelijk van. Je onderhandelingspositie verbeterd en het verbeterd het rendement.
- Besteed niet gelijk het totale inkoopbudget. Hou een aanzienlijk gedeelte over om tijdens het verkoopseizoen bij te sturen. Dit budget kun je besteden aan de fastmovers, nieuwe modetrends, of kleuren, een leuke actie voor je klant en aanvulling op het basic assortiment. De omzet verbetert, de omzetsnelheid wordt verhoogd, en je schrijft veel minder af.