Hoe duurzaam is: Mud Jeans? Aflevering #2
Verantwoorde productie is momenteel bij veel bedrijven een buitengewoon belangrijk aandachtspunt. In Textilia #5 duiken we in het verleden van de duurzame jeans, maar hoe staat het met de ontwikkelingen en ambities voor de toekomst? Dit keer leggen we het circulaire Mud Jeans onder de loep.
Wie:Mud Jeans
Aangesloten bij: Circle Economy, Ellen MacArthur Foundation, MVO Nederland en gecertificeerd B Corp & Social Labor Convergence Program, Nordic Swan Ecolabel.
Wapenfeiten tot nu toe: Mud Jeans is een circulair jeansmerk. Op dit moment bevat de jeans uit 23 tot 40 procent post-consumer gerecycled katoen, aangevuld met biologisch katoen. De knopen en rivets zijn gemaakt van 100 procent roestvrijstaal en de indigo verf en papieren labels zijn Cradle 2 Cradle gecertificeerd.
Lease a jeans
In 2013 introduceerde de onderneming het veelbesproken ‘Lease A Jeans’-concept. Hierbij blijft Mud Jeans eigenaar van het product. De consument betaalt een maandelijks bedrag (bijvoorbeeld 7,50 euro) voor de prestatie ervan. Als de jeans versleten is of de klant is toe aan een nieuwe, is het mogelijk deze met korting te ruilen voor een nieuw paar. De oude spijkerbroek wordt gerecycled tot een nieuwe. Mud Jeans verklaart: ‘nu grondstoffen schaarser worden en we weten wat de impact van de katoenteelt op mens en milieu is, is het des te belangrijker om op een andere manier business te doen. Wij willen de consument prikkelen de switch te maken van bezit naar gebruik.’
De tekst wordt vervolgd na de afbeelding.
Het concept Lease a jeans in beeld uitgelegd.
Nieuw garen
Als de oude jeans nog in goede staat zijn, worden ze als vintage gewassen, opgeknapt en daarna geleased of verkocht. De broeken die zijn uitgedragen gaan naar Spanje waar ze worden gerecycled. Ze worden vermalen en in kleine stukjes gesneden, waarna ze worden gemixt met nieuw katoen (voor optimale sterkte) en gesponnen tot nieuwe garen. Dit proces vindt plaats bij Recover, dichtbij Valencia. Deze stof wordt vervolgens gebruikt om nieuwe jeans te maken bij Yousstex International in Tunesië.
Minder CO2 uitstoot
Onderzoek van BlueDot toont aan dat Mud Jeans 61 procent minder CO2 uitstoot dan andere reguliere denim merken. Hierdoor heeft het bedrijf de afgelopen drie jaar 700.000 kilo CO2 vermeden. Sinds 2016 steunt het CO2-compensatieprogramma’s en is het gecertificeerd CO2-neutraal. Een spijkerbroek van het merk verbruikt 1500 liter water, dit is 5.500 liter minder dan de industriestandaard van 7.000 liter per jeans. Hierdoor is de afgelopen drie jaar 300 miljoen liter water bespaard. Deze besparingen zijn voornamelijk het gevolg van het gebruik van gerecyclede materialen en innovatieve productietechnieken.
De tekst wordt vervolgd na de afbeelding.
Wassen
De onderneming wast de jeans niet. In plaats daarvan worden innovatieve technieken, zoals laser en ozon, gebruikt. Dit vermindert het waterverbruik in vergelijking met traditionele productieprocessen. Verder heeft de stoffenfabriek Tejidos Royo twee afvalwaterzuiveringsinstallaties in hun faciliteit. Bij producent Yousstex International wordt 95 procent van het productiewater gerecycled door omgekeerde osmose.
Chemicaliën
Via het Nordic EcoLabel heeft het label een duidelijk overzicht gekregen van de chemicaliën die worden gebruikt bij de productie. Zo wordt er alleen gewerkt met niet-schadelijke, biologisch afbreekbare stoffen. Mud Jeans: ‘we zijn heel trots om aan te kondigen dat we het gebruik van PP-spray en stone washing in de productie hebben geëlimineerd. Deze revolutionaire veranderingen verbeteren de werkomgeving van onze fabriekscollega’s drastisch, omdat deze chemicaliën extreem schadelijk en ongezond zijn.’
De tekst wordt vervolgd na de afbeelding.
Ook goed om te weten: Mud Jeans is diverse keren onderscheiden voor diens innovatieve circulaire invalshoek. Zo won het in 2015 onder meer een Sustainability Leaders Award. Daarnaast schuift directeur Bert van Son regelmatig aan bij internationale bijeenkomsten om te vertellen over de missie van zijn merk.
Hoe zit het met de openheid: in het voorjaar van 2019 is een sustainability rapport gepubliceerd, waarbij inzicht wordt gegeven in de impact van de duurzame productieketen en eindproducten. Op de website geeft het merk uitgebreide informatie over onder meer de missie, doelstellingen, productiemethoden, innovatie, certificaten, materialen, fabrieken, eerlijke kleding en tips voor consumenten over duurzaam (was)gebruik van hun jeans. Ook op social media wordt actief over deze onderwerpen verteld.
De tekst wordt vervolgd na de afbeelding.
Een deel van het Mud Jeans-team, met (midden-achter) eigenaar/directeur Bert van Son.
Verbeterpunten:Mud Jeans heeft als doel om 100 procent circulaire jeans te produceren. Hiervoor analyseert het elk component van de producten. Indien een onderdeel niet recyclebaar is, dan wordt dit vervangen. De focus ligt momenteel op het ontwikkelen van een denimstof van 100 procent post-consumer gerecyclede jeans. Verder wil het nieuwe sociale audits uitvoeren om de audit van de Fair Wear Foundation op te volgen.
Status in 2020: rond 2020 wil het bedrijf nieuwe Life Cycle Assessment uitvoeren. De resultaten van dit onderzoek geven meer inzicht in de waardenketen. Daarnaast streeft het naar productie van denimstof voor 100 procent post-consumer gerecycled jeans. ‘Ook willen we in 2020 CO2-reductiedoelen stellen die verder gaan dan CO2-neutraal zijn. Het is onze droom om CO2-positief te zijn, dit betekent meer compenseren dan wat we uitstoten en daarmee de rotzooi van anderen opruimen.’ Verder staan nieuwe sociale audits op de planning. Dit moet nieuwe inzichten geven over de werkomstandigheden en lonen bij de Tunesische leverancier, Yousstex International.
Lees ook: Hoe duurzaam is: Kuyichi? Aflevering #1