Vijftien jaar Ten B. Jeans & Fashion in Volendam: ‘we hebben weinig van de crisis gemerkt’
Ten B. Jeans & Fashion in Volendam viert dit weekend het vijftienjarig jubileum. We spreken met mede-eigenaar Jan Steur over toen en nu: “Dit seizoen is goed begonnen, we hebben al aardig wat jassen verkocht. We plussen nu al iets.”
Hoe zijn jullie in 2004 met Ten B. Jeans & Fashion begonnen?
Mede-eigenaar Jan Steur: “Henny (Schokker, compagnon van Steur, red.) en ik waren collega’s bij een andere kledingzaak in Volendam. Op een gegeven moment besloten we samen verder te gaan. We kregen een lening bij de bank en richtten het winkelpand van 90m2 in. We kochten zes maanden van tevoren de collectie in, niet wetende wat zou werken en wat niet. Het was een spannend besluit om voor onszelf te beginnen, maar achteraf bezien was het een goede keuze.”
Waarom?
“We betrokken een pand in het nieuwe winkelcentrum De Stient, waar veel Volendammers komen. We hebben acht jaar in de eerste zaak doorgebracht, daarna verhuisden we naar een ruimere locatie, pal tegenover een drukke supermarkt. Dit kwam perfect uit: het was de begintijd van de crisis, maar daar hebben we gelukkig weinig van gemerkt.”
Hoe ervaar je het retailen nu?
“Henny en ik werken al twintig en dertig jaar in een winkel en we merken dat de retail aardig is veranderd. Kon een klant eerder niet direct iets vinden in de winkel, dan kwam hij terug. De huidige consument komt heel itemgericht binnen. Als je iets op social media post, komen ze voor die producten naar de winkel. Dit betekent dat je als retailer alert moet zijn op je voorraden en beschikbare maten. Dat je niet misgrijpt of genoeg alternatieven hebt, want anders kan je dit klanten kosten. Het is hard werken en vinger aan de pols houden, zodat je precies weet wat er speelt. En dat doen we. Henny en ik staan allebei zes dagen per week in de winkel en krijgen steun van onze echtgenotes en onze twee verkooptoppers Nick en Jordy.”
Wat is jullie specialiteit?
“De ongedwongen sfeer. We zijn niet pusherig qua benadering en er hangt een ons-kent-ons gevoel. We werken al zolang in Volendam en kennen daardoor veel mensen, net als de jongens die hier werken. En natuurlijk ons uitgebreide aanbod. We bieden mannencollecties van betaalbaar tot exclusiever, voor jongens van vijftien, zestien jaar tot een jaar of zestig. We kunnen ze van top tot teen aankleden, want naast kleding hebben we accessoires, schoenen en ondergoed.”
Zijn er bestsellers op dit moment?
“Jeans van Replay en Denham gaan altijd goed, Hugo Boss – waar we vier lijnen van verkopen – ook. Ook trendmerken als Black Bananas, Once We Were Warriors, Purewhite en Off The Pitch scoren erg goed. Onlangs hebben we Jorik, van Lil Kleine, binnengekregen en volgend seizoen starten we met Hazes. Groot voordeel van dit soort merken is dat ze regelmatig in het seizoen nieuwe drops leveren. Dat weten onze klanten, waardoor ze wekelijks of tweewekelijks even langskomen. Dit najaar valt het verder op dat de Airforce-jassen in trek zijn. Sowieso hebben we al aardig wat jassen verkocht. Volendammers zijn van oudsher vroege kopers. Onze klanten willen graag eerste keuze hebben. Hierdoor hebben wij elke zomer en winter een vroege start in het seizoen. Daar zijn we heel blij mee. Dit seizoen is goed begonnen, we plussen nu al iets.”
Wat vind je op dit moment belangrijk, als het om ondernemen gaat?
“Om te blijven vernieuwen. We doen nog steeds ons best leuke nieuwe merken te spotten. We gaan naar beurzen, als de Pitti Uomo in Florence en Modefabriek in Amsterdam. We hebben geen webshop en ook geen plannen daarvoor. Liever stoppen we al onze energie en aandacht in onze fysieke winkel.”
Wordt het vijftienjarig jubileum nog gevierd?
“Zeker. Deze donderdag tot en met zondag mogen alle kopers een balletje trekken, waar een cadeautje in zit. We hebben fitnesshanddoeken met ons logo laten maken en een aantal van onze merken, waaronder Replay, Hugo Boss en Purewhite, hebben prijzen ter beschikking gesteld.”