TOP

‘De vraag naar specialistische collecties groeit’

Dat de urban modemarkt in rap tempo transformeert, merkt ook Milco Schermer van Emres Benelux. Volgens de agent is dit voor ondernemers het moment om verder te kijken én hun concept nog nadrukkelijker te vermarkten: "Durf een omslag te maken."

De urban – oftewel streetwear, denim en activewear – markt is flink in beweging. Merken én retailers in deze segmenten verleggen steeds meer hun stijlgrenzen. Hoe is het om daar onderdeel van te zijn?

In de spiksplinternieuwe Textilia-special Street X Active vertelt Milco Schermer van Emres Benelux over zijn ervaringen: “Ik vind het een interessante ontwikkeling. Natuurlijk volgen ook wij bij Emres Benelux de bewegingen in de markt en kijken we hoe we daarin mee kunnen gaan om bij te blijven. Want ik ga ervanuit dat dit nog wel even een ‘ongoing’ proces is”

“Skatejongens dragen tegenwoordig Carhartt Wip, maar net zo goed Edwin jeans, Levi’s of wat dan ook. Die scene wordt steeds breder en fashiongerichter. Jaren geleden moesten skatebroeken vooral zo wijd mogelijk zijn. Nu worden daarnaast ook steeds vaker slimfits en andere trendy kledingstukken in collecties opgenomen. Kijk naar een streetweargerelateerd merk als Carhartt Wip, dat is een modemerk aan het worden. Dat kan ook niet anders; je kunt geen jaaromzet van €250 miljoen neerzetten met alleen skatespullen.”

Samenwerking blijft een actueel onderwerp in de modemarkt. Daarover zegt Schermer: “Een goede samenwerking tussen leverancier en ondernemer is superbelangrijk. Het betekent geven en nemen. Altijd. In de goede tijden, maar vooral in de mindere periodes hoor je elkaar te steunen. Wat dat betreft ben ik pro-actief en neem ik geen afwachtende houding aan. Misschien is mijn werkwijze een beetje old school, maar deze werkwijze is bewezen effectief.” In het interview legt hij precies uit hoe hij te werk gaat.

Eigen schoenenlabel

Verder vertelt Schermer over zijn eigen schoenenlabel Mac.Fincher. “Het was een logische vervolgstap. De afgelopen jaren heb ik onder meer met Red Wing zoveel kennis en ervaring in de schoenenmarkt opgedaan. Na een intensieve testperiode hebben we in het eerste jaar 6000 paar weggezet.”

Kansen in de moderetail

Ook vertelt hij welke kansen hij ziet voor de moderetail in 2017. “Het zou fijn zijn als het economisch beter gaat. Voordeel van een slechte economie is dat de beste ondernemers komen bovendrijven. Het valt me op dat winkelnamen belangrijker worden dan de merken die ze voeren.” In het interview in Textilia vertelt hij ook welke andere ondernemers hij inspirerend vindt.

Het volledige interview is te lezen in Textilia 2, die op 17 januari 2017 is verschenen. 


Wil je ook het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.