@jantrendman: De toekomst is geprint
De 3D-printer rukt op! Betere en goedkopere 3D-printers verschijnen elke maand op de markt, waardoor er meer mensen (niet alleen designers ) mee gaan werken én experimenteren. In Amsterdam worden er huizen geprint, in China bouwt men – met gerecyclede materialen – hele dorpen met een 3D-printer.
In tegenstelling tot ‘normale’ productiemethodes kunnen vormen in elkaar gevlochten en naadloos laagje voor laagje opgebouwd worden. Hierdoor ontstaat een nieuwe ‘design taal’ waarvan we nog maar het puntje van de ijsberg hebben ontdekt. En dan hebben we het nog niet eens over alle verschillende branches waar de 3D-printer ingezet kan worden. Naast productdesign rukt de 3D printer bijvoorbeeld op in de foodsector, de medische wereld en natuurlijk footwear en fashion.
Printing things
Om de 3D-revolutie weer eens goed in kaart te brengen heeft Gestalten vorige maand een nieuw overzichtsboek van de laatste ontwikkelingen uit gegeven: Printing Things. Bijzondere projecten worden uitgelicht en de laatste technieken besproken. Het laat zien in woord en beeld dat we een nieuw tijdperk naderen van productiemethodes en businessmodellen.
Zonder machine
Met deze pen lijkt het wel of je kan toveren in de lucht. Het is een prototype van een designbureau uit London dat je kunt steunen op Kickstarter. In tegenstelling tot een hele machine, die ‘normaal’ wordt gebruikt, kun je hier met een simpele pen 3D-modellen maken uit de losse hand! Het resultaat is verbluffend en verbazingwekkend.
3D printed shoes
Het is niet het eerste paar geprinte schoenen dat ik ben tegen gekomen maar wel de eerste totaal opvouwbare. De schoenen heten ‘Sneakerbot II’ en zijn gemaakt door het Spaanse bedrijf Recreus, Met hun sci-fi uiterlijk en gekke vormeigenschappen zijn dit zeker paar kekke stappers om achter de hand te hebben.
Boek nu!
Wil jij weten wat dé zomertrends van 2015 worden? Kom dan 2 juni 2014 naar de trendsafari van Jan Agelink bij ‘fietsenconcept’ Vanmoof. Textilia’s trendforecaster verklapt je er de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mode en storedesign. Wees er snel bij, want op is op!
Jan Agelink is trendforecaster op het gebied van mode en storedesign, met een focus op de denim, casual en sportfashionmarkt. Naast het geven van presentaties adviseert hij merken als Hugo Boss Green, O’Neill en De Bijenkorf. Onder zijn alias Jan Trendman blogt Jan elke week voor Textilia.nl over de laatste trends. Volg Jan ook op Instagram!