@jantrendman spot: Hyperlocal
Er stroomt momenteel een groene golf over de wereld. Alles ‘moet’ biologisch en lokaal zijn geproduceerd en geconsumeerd worden. En als dat niet kan? Dan in ieder geval duurzaam. Onderstaande drie concepten zijn een mooi voorbeeld van deze hyper lokale trend.
Tres Hombres
Wat kunnen we doen aan het feit dat fairtrade producten na hun duurzame productie op een niet duurzame manier de wereld overreizen om bij hun eindgebruiker te komen? Dit probleem is aangepakt door Arjen van der Veen, Andreas Lackner en Jorne Langelaan. Zij bouwden de 32 meter lange schoenerbrik Tres Hombres. Op windkracht wordt bijvoorbeeld rum en cacao opgehaald, om hier als échte fairtrade producten te worden verkocht. Of zoals één van de oprichters zegt: “soms moet je niet met je tijd mee gaan, maar tegen de tijd in.”
Sla
Met als motto ‘eat, share, live’ heeft Amsterdam er een nieuw, biologisch restaurant/concept bij. In een heldere lichte en ook groene ruimte (het lijkt wel of er sla aan de muur groeit ) kun je zelf je salade of ander bio menu samenstellen. Ook over de herkomst van het eten is nagedacht. Er wordt zoveel mogelijk met lokale leveranciers gewerkt, die je ook allemaal kunt terugvinden op de heldere en goed ontworpen site.
Hyper Local Market
Dit concept spant op dit moment wel de kroon in het super lokaal en duurzaam produceren en consumeren. De recent afgestudeerde Kayleigh Thompson (Royal College of Art London) bedacht een ‘online food market’ voor mensen in London. Met behulp van de website en app kun je als consument zelfgemaakt of verbouwd eten verkopen aan of ruilen met mensen bij je in de buurt. Een simpel maar erg sympathiek idee om teveel eten nooit meer weg te gooien of je eigen kookkunsten op een doeltreffende manier onder de aandacht te brengen. Bekijk hieronder het filmpje.
Meer trends?
Enthousiast geworden? Boek dan nu vast kaarten mét vroegboekkorting voor de trendpresentatie van Jan Agelink. De trendpresentatie voor zomer 2015 vindt plaats op 2 juni 2014.
Jan Agelink is trendforecaster op het gebied van mode en storedesign, met een focus op de denim, casual en sportfashionmarkt. Naast het geven van presentaties adviseert hij merken als Hugo Boss Green, O’Neill en De Bijenkorf.