TOP

@jantrendman spot: The Face of Fashion

Trendforecaster Jan Agelink spotte voor Textilia deze week weer een nieuwe trend: The Face of Fashion. Want in een tijdperk waar selfie's en privacy-issues lijnrecht tegenover elkaar staan, kan ook de modewereld niet langer om het gezicht heen.

In het huidige ‘selfie-tijdperk’ is het niet gek dat ‘het gezicht’ ontwerpers, designers en kunstenaars bezighoudt. Het ontbreken van een gezicht is in de mode een belangrijke tegentrend op de ‘in your face-selfie’. Ontwerpers als Martin Margiela, Walter van Beirendonck en Viktor & Rolf kozen er in het verleden al voor om hun modellen met maskers of helmen de catwalk op te sturen.

Mediamatic: Faceless

Mediamatic (een cultureel instituut in Amsterdam dat o.a. tentoonstellingen maakt) onderzoekt de trend om het gezicht te verbergen of te bewerken. De trend kwam aan het begin van de eeuw op in de kunst, mode en media. Van avantgardistische maskers tot kunstwerken die een dialoog forceren met gezichtsherkenningssoftware, bewakingscamera’s en drones. Een tentoonstelling over verleiding, privacy en surveillance. Met 100+ kunstwerken, workshops over anonimiteit als vorm van verzet, lezingen en meer. Open woensdag tot zondag van 13:00 tot 18:00 uur.

 

PRADA S/S 2014

Een andere manier om tijdens een modeshow níet te focussen op het gezicht is om dat gezicht als illustratie te gebruiken op kleding en tassen. Miuccia Prada wilde voor dit zomerseizoen een statement maken over sterke vrouwen en liet zich inspireren door levensgrote muurschilderingen. Deze kwamen terug op de kleding en tassen en gaven het geheel een artistieke maar ook street/sport-achtige tribal look.

Art of Face

In dit doorlopende kunstproject schildert Alexanderk Kokhlov een gezicht óp een gezicht, om het daarna te fotograferen. Verwarrend én inspirerend tegelijkertijd.

Meer trends?

Enthousiast geworden? Boek dan nu vast kaarten mét vroegboekkorting voor de trendpresentatie van Jan Agelink. De trendpresentatie voor zomer 2015 vindt plaats op 2 juni 2014. 

Jan Agelink is trendforecaster op het gebied van mode en storedesign, met een focus op de denim, casual en sportfashionmarkt. Naast het geven van presentaties adviseert hij merken als Hugo Boss Green, O’Neill en De Bijenkorf.