E-fashion webinar: nieuwe online media gebruiken
Op 3 april 2014 organiseerden derdejaars communicatiestudenten van de Hogeschool Utrecht (HU) een online seminar over nieuwe media voor modeprofessionals. De perfecte mogelijkheid voor de modebranche om inspiratie op te doen voor een succesvolle online communicatiestrategie.
Effectieve e-mailmarketing
In de best practice ‘Effectieve e-mailmarketing: personaliseer!’ leggen de studenten uit hoe je nieuwsbrieven kan verbeteren. Consumenten verwijderen de nieuwsbrieven vaak direct omdat ze niet (voldoende) relevant zijn. In 2013 lag het aantal verzonden nieuwsbrieven 23 procent hoger dan in 2012. Omdat de nieuwsbrieven niet relevant waren voor de consument leverde het de bedrijven niks op.
Volgens de makers van de best practice is personalisatie de oplossing. Door de nieuwsbrieven te personaliseren ontvangt de consument alleen nog relevante informatie en is de kans groter dat er wordt doorgeklikt. De naamsbekendheid zal toenemen door een positieve associatie met de nieuwsbrief. Door de gepersonaliseerde informatie is de kans groter dat de consument daadwerkelijk het product besteld.
Personalisatie
De nieuwsbrief kan in een paar stappen worden gepersonaliseerd:
– Stuur een bevestiging na een aanmelding voor de nieuwsbrief. In de bevestiging moet de consument worden aangesproken bij eigen naam. De consument wil een persoonlijke bevestiging en niet een standaard reactie die duizend andere consumenten ook krijgen.
– Licht vervolgens toe wat de consument precies kan verwachten van de nieuwsbrief en hoe vaak ze hem ontvangen.
– Laat de consument de voorkeuren aangeven. Als de persoonlijke interesses zijn doorgegeven is het makkelijker om de juiste informatie te selecteren.
– Stel een aantal algemene vragen als: welke kledingstijl past bij jou? Wat is het budget? en dergelijke. Zo kom je erachter wat de wensen en behoeften zijn van de consument.
Co-creatie
Individualisatie is een enorme trend. Consumenten hebben steeds meer de behoefte om zich te onderscheiden van de massa. In de best practice ‘Hoe implementeer je co-creatie in het online shopping proces?’ wordt een voorbeeld gegeven hoe de fashionindustrie hier op in kan spelen. De consument heeft graag de mogelijkheid om een product te kunnen personaliseren. Het probleem is dat de producten dan vaak veel duurder worden. Bijvoorbeeld bij de Nike Costumer ID waarbij de consument zelf schoenen kon ontwerpen. Het is een goede strategie maar de gepersonaliseerde schoenen waren vijf keer zo duur als het normale model.
Accessoires
Consumenten hebben graag de mogelijkheid om een product door middel van kleine aanpassingen persoonlijker te maken, maar willen hier niet extra veel voor betalen. In de best practice wordt een voorbeeld gegeven van hoe een webshop dit kan aanpakken. In de webshop wordt gekozen voor een spijkerjas. Nadat deze in de shoppingbag is geplaatst krijgt de consument de mogelijkheid om extra accessoires toe te voegen. De consument kan uit verschillende soorten studs kiezen om de jas mee te bewerken.
Met het implementeren van co-creatie moet met enkele dingen rekening worden gehouden:
– De consument wil een ruime keuzemogelijkheid om het product te personaliseren.
– De consument wil een betrouwbare service en geen onverwachte kosten.
– Het moet gemakkelijk online te gebruiken zijn anders haakt de consument af.
Best practices
In totaal zijn er acht best practices besproken tijdens de e-fashion webinar op 3 april 2014:
● Instagram & Pinterest als middel om klanten te trekken naar de webshop.
● Effectieve e-mailmarketing: personaliseer!
● Hoe implementeer je co-creatie in het online shopping proces?
● Wat is de kracht van social shopping?
● Hoe verhoog je de online winkelbeleving?
● Klantloyaliteit verhogen d.m.v. een fashion app.
● De kracht van Fashion bloggers.
● Haal meer uit je product placement d.m.v online media.
De webinar en de best practices inclusief onderzoeksrapporten zijn vanaf volgende week te bekijken en te downloaden op www.newmedia.nu.