TOP

Merkgebruik in Adwords: hoe zit dat?

En plotseling was Louis Vuitton weer in het nieuws met een miljoenenclaim tegen Google. Die liet immers toe dat verkopers van namaak het merk LOUIS VUITTON in AdWords gebruikten. Mag je op die manier andermans merk wel gebruiken? En wat is de positie van Google, die dit toelaat?

Veilig is: gebruik alleen een merk als AdWord als je dat merk ook verkoopt. Extra publiek trekken door aan te haken bij een bekend merk is gevaarlijk. Een claim van de merkhouder ligt zo op de deurmat, en wie heeft dan de grootste oorlogskas?
Maar je kan er ook anders tegenaan kijken. Er zijn ook surfers die als zoekwoord (bijvoorbeeld) Diesel invoeren om uit te vinden waar kleding in dat segment te koop is. Die vinden het prima als er gesponsorde Diesel koppelingen verschijnen, die doorlinken naar concurrenten van Diesel.

Een AdWord gebruiken om publiek te trekken naar inbreukmakende producten mag zeker niet. Maar het gebruik van een AdWord om publiek te trekken naar een concurrerend product is nog een grijs gebied. De Hoge Raad heeft in december vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie in Luxemburg, in feite de hoogste merkenrechter. Volgend jaar antwoord.

Dan de zaak Louis Vuitton versus Google. Eigenlijk oud nieuws, want de zaak loopt al een jaar of vier. Google neemt zelf niet het initiatief voor een AdWord, maar krijgt wel voor iedere click betaald en profiteert dus van inbreuken. Had Google actiever moeten optreden? Daarover is vorige week voor het Hof van Justitie gepleit na vragen van de Franse rechter. Het orakel uit Luxemburg heeft het druk.

www.hoogenhaak.nl