Het nieuwe verkopen
Op zich sluit dit naadloos aan als volgende stap naar de trend “personal shoppen”, het in de watten leggen van jouw klant. Een extra service om hem nog strakker aan je te binden en vooral niet naar de buren te laten ontglippen.
Maar wat is nou een personal shopper? Vul het maar in. Is dat zomaar een verkoopster die over is op die vrijdag middag ? Of is dat die verkoopster die de leuke setjes voor de etalage verzorgt? Misschien is het juist die verkoopster die al haar jaren ervaring in de strijd weet te gooien? Of zijn deze mensen speciaal opgeleid maar hoe dan en in wat? Deze gedachten ontstaan uit het feit dat de winkel zelf de personal shopper aan levert. Zij willen toch alleen maar verkopen.
luisteren, analyseren, anticiperen
Het grote gevaar dat schuilt achter het gebruik van term personal shopper is dat het geen garantie waarborgt voor kwaliteit en dat bij gebleken onvoldoende kwaliteit die naam te grabbel wordt gegooid. In trainingen die wij in winkels verzorgen merken wij dat de medewerkers nog niet klaar zijn voor het nieuwe verkopen. Het luisteren, analyseren, anticiperen met oprechte aandacht. Eén op één. Doeltreffend en economisch met tijd en geld omgaan, goed je collecties en pasvormen weten. Met je klant mee kunnen denken en praten op een professionele manier. Wat levert het voor hem/haar op!
Uiteindelijk is het personal shoppen een uitstekende tool om een specifieke, steeds groeiende, doelgroep te benaderen. Maat let wel op: als je het doet, doe het dan goed.
Investeer in het personeel om klaar te zijn voor het nieuwe verkopen, want doorgaans komen de klanten voor personal shoppen niet voor één truitje.