Meer omzet in 2010?
Inkoop van standaardartikelen
Zorg voor een duidelijke winkel zodat de klant weet wat je te bieden hebt. Reserveer een gedeelte van je inkoopbudget aan standaardartikelen. Dat zijn artikelen die in het seizoen in alle maten altijd beschikbaar moeten zijn. Bedenk welke jeans, broeken, leggings, kostuums, T-shirts dat zijn. Koop deze in en vul de voorraad, in samenwerking met je leveranciers, wekelijks of dagelijks aan. Dat betekent niet alleen minder nee-verkopen en een betere omzet, maar ook een verbetering van het rendement en een tevreden klant.
Dieper inkopen in beste maten
Veel inkopers zijn geneigd om veel variatie in te kopen met weinig diepte in de maten. Slimmer is het om te kiezen voor minder variatie, dieper in de actuele maten en alleen te kopen waar je echt in gelooft. Het gevolg is dat de artikelen goed zichtbaar zijn in de winkel, de voorraad in de best verkopende maten beschikbaar is en de scoringskans daardoor behoorlijk hoger is.
Open to buy budget
Speel snel in op de trends en actualiteit. Koop goedlopende artikelen met een hoge omloopsnelheid of bijvoorbeeld nieuwe kleuren in, tijdens het verkoopseizoen. Dat vraagt wel om discipline: je zult over een open to buy inkoopbudget moeten beschikken en een netwerk van leveranciers moeten hebben die tijdens het seizoen snel kunnen leveren.
Balans zoeken
Het is zoeken naar de balans tussen voorraad, beschikbaarheid, verkoopmogelijkheden en omloopsnelheid. Je moet vragen beantwoorden als: in welke artikelen moet er meer geïnvesteerd worden om het resultaat te verbeteren?; Is er samenwerking mogelijk met leveranciers op het gebied van standaard assortiment en voorraadbeheer? Zijn alle artikelen die ik inkoop nu echt noodzakelijk of kan er ook anders worden ingekocht en hoe ga je dat dan doen?
Ga professioneel om met je voorraad en assortiment. Het is echt mogelijk om met minder voorraad meer omzet te maken.