Verhoog je omzet door keuzes te maken
Goed inkopen is niet zo eenvoudig. Je hebt met vele facetten van de inkoop te maken. Of het nu gaat om de opbouw van de collectie, of het aantal kleuren, de maten, het materiaal en de afwerking of de prijs, het aantal leveranciers of wanneer het geleverd wordt: echt alles moet kloppen. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat er leuke collecties en artikelen worden ingekocht die uiteindelijk niet goed bij elkaar passen en ook niet bij het winkelconcept?
Ik heb een aantal tips waarmee je gerichter kan inkopen, de collecties beter op elkaar laat aansluiten en je voldoende budget overhoudt om tijdens het seizoen de collecties te actualiseren:
- Voor je op inkoop gaat is het zinvol om te evalueren wat voor collectie je nu hebt. Kijk wat goed is geweest en wat niet, wat je gemist hebt en hoe het assortiment is afgestemd op het winkelconcept.
- Maak aan de hand van deze evaluatie en de doelstellingen keuzes hoe de volgende collectie eruit zou moeten zien. Denk aan de gewenste collectieomvang, uit welke onderdelen je collectie zou moeten bestaan, welke merken belangrijk zijn en wat de top/bottom-verhouding zou moeten zijn.
- Vertaal dit naar een collectieplan en in samenhang met het inkoopbudget is dit de leidraad voor het inkopen tijdens het inkoopseizoen.
Durf keuzes te maken in wat je wel en niet gaat doen. Dat zorgt niet alleen voor een aantrekkelijk en rustig winkelbeeld, maar de verkoopkansen nemen toe en het rendement zal verbeteren.