TOP

Vermaak je klant!

En nee, dan bedoelen we niet dat je in een clownspak in de deuropening van je (web-)winkel moet gaan staan. We hebben het over een interessante nieuwsbrief, die ook daadwerkelijk wordt gelezen door je klant. En dat is niet door alleen je waren aan te prijzen.

Hoe wordt mijn nieuwsbrief wél gelezen?
Eerst gaan we een stapje terug. Want zo’n nieuwsbrief, is dat nu wel echt nodig? Ja! Mits je meer omzet wilt genereren. Met harde verkoop bereik je tegenwoordig steeds minder mensen. De nieuwsbrief blijft ongeopend en dat is toch zonde van al je werk. Wil je dat je nieuwsbrief wél wordt gelezen? Zorg dan voor interessante informatie, die een meerwaarde is voor je klant.

Hoe maak ik een nieuwsbrief interessant?
Stel jezelf eerst de vraag: Wat willen mijn klanten van mij? En wat kan ik ze bieden? Zo kun je klanten aan je binden. Waar je aan moet denken? Nou, wat dacht je van de volgende items?

 

  • Start met gevoelsnieuws en eindig met bijpassende producten. Verkoop je wijn? Vertel dan eens een leuke anekdote over de rijping van die ene druif. Vervolgens plaats je de wijn waar je net die leuke anekdote hebt verteld. De koper wil dat verhaal graag vertellen aan zijn vrienden tijdens een heerlijk diner.
  • Geef de klant iets om over na te denken. Verkoop je kleding die maatschappelijk verantwoord tot stand is gekomen? Vertel dan eens iets over het productieproces. Vertel over die arme kindertjes die in hete fabrieken zitten te zwoegen. En vertel vervolgens waarom jij kiest voor eerlijke handel.
  • Geef de klant advies. Gratis tips zijn altijd welkom. Als de klant iets van je leert wat hij direct kan toepassen, dan is hij eerder geneigd om je nieuwsbrief te openen. Denk bijvoorbeeld aan zelfmaaktips voor je stoffen.
  • Wees creatief! Schrijf een wedstrijd uit voor het ontwerpen van kleding met jouw materialen. En bied ook een topprijs. Zorg ervoor dat mensen aan je denken, dat je bij je willen horen.

Meten is weten
Een nieuwsbrief werkt omzetverhogend. Je brengt je (web-)winkel met regelmaat onder de aandacht bij je klanten en probeert ze te verleiden om een bezoekje aan je winkel te brengen. Ook is het mogelijk om het klikgedrag van je klanten in kaart te brengen. Zo weet je precies waar wél en waar juist géén behoefte aan is.

Wil jij ook een nieuwsbrief?
SW-Retail is specialist in kassasystemen. Ook kunnen zij voor je (fysieke) winkel webshops ontwikkelen, waarin een nieuwsbriefmodule is opgenomen. Zij helpen je graag met de invulling van je nieuwsbrief. En natuurlijk met je overige vragen over de automatisering van je kassasysteem. Mail naar info@swretail.nl of bel met Gerben Scherphof: 0541 – 70 78 27. Of kijk op http://www.sw-retail.nl/.