TOP

Mkb en export: durf de sprong te wagen

Uit onderzoek van UPS blijkt dat exporterende mkb-ers in Europa 30 procent succesvoller zijn dan de binnenlandse mkb-ers. Een Nederlands bedrijf dat inspeelt op deze kansen is Perfectly Basics uit Haarlem. “Amerikaanse klanten kunnen nu ook bij ons bestellen.”

Onlangs is in de Verenigde Staten de ‘de-minimis’-drempel – de maximale dollarwaarde voor import die is vrijgesteld van invoerrechten – voor het invoeren van producten verhoogd van 200 naar 800 dollar. Dit biedt enorme kansen voor Nederlandse bedrijven om hun producten naar de VS te exporteren. Is dit dan vooral goed nieuws voor grote multinationals? Integendeel, voornamelijk mkb’ers plukken hier de vruchten van. Er liggen namelijk grote kansen in export, kansen die ondernemers momenteel niet optimaal benutten.

Perfectly Basics

Een mooi voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat inspeelt op deze kansen is Perfectly Basics uit Haarlem. Zij verkopen tijdloze basics als fundament voor ieders garderobe. Vincent Wijtman, UPS Account Executive voor Perfectly Basics: “Vóór maart 2016 was de de-minimis voor invoer voor Amerikaanse klanten 200 dollar. Hierdoor was het altijd een probleem om te exporteren naar de Verenigde Staten. Toen ik via UPS hoorde dat de-minimis verhoogd was naar 800 dollar, was dit de perfecte kans om weer met Perfectly Basics te praten. Ik wist dat dit een grote kans voor hun was.” Viktor Mathlener, bedrijfsleider Perfectly Basics: “Toen we dat hoorden, hebben we binnen een dag gehandeld, we waren zo blij! Inmiddels is alles geregeld en afgerond en kunnen Amerikaanse klanten nu ook bij ons bestellen.”

Uit onderzoek van UPS blijkt dat exporterende mkb’ers in Europa 30 procent succesvoller zijn dan de binnenlandse mkb’ers. Daarbij verwacht 98 procent van de exporterende mkb’ers groei of stabiliteit van hun exportvolume. In andere woorden: slechts 2 procent verwacht de komende jaren minder te gaan exporteren. In Nederland realiseerde bijna de helft (46 procent) van de exporterende mkb’ers een hogere omzet in de afgelopen drie jaar.

Zorgen

Ondanks deze veelbelovende cijfers, durven nog maar weinig mkb’ers zaken te doen over de grens, en dat is eeuwig zonde. Mkb’ers zouden zich moeten realiseren dat de grenzen op de kaart geen beperking hoeven te zijn. Het zijn de grenzen die ze zichzelf opleggen in hun hoofd die hen tegenhouden. Volgens Scott Szwast, marketing director bij UPS, zijn er drie soorten zorgen waar mkb’ers mee worstelen als het gaat om export:

  1. De twijfel of er internationale mogelijkheden bestaan
  2. De onzekerheid over hoe de consument in buitenlandse markten te bereiken is
  3. De angst dat internationaal zaken doen risicovol is                                                                      

Deze onzekerheden zijn volgens Scott ver verwijderd van de waarheid. Er is geen sprake meer van kleine, onzekere, internationale kansen. Er zijn vandaag de dag juist volop internationale mogelijkheden. Het grootste deel van de wereldwijde consumenten bevindt zich immers in het buitenland. Exporterende mkb’ers groeien sneller dan binnenlandse mkb’ers en gaan 8,5 procent minder vaak failliet, blijkt uit eerder genoemd onderzoek naar het exportgedrag van mkb’ers.

Internationale mogelijkheden zijn er genoeg; wees niet bang om deze te benutten! 

Tim Helsen, country manager UPS Nederland