TOP

Investeer in vakkennis, want: knowledge is king! [column]

De consument wordt steeds kieskeuriger. Voor jou tien anderen, dus maak het verschil. Dat kan door ervoor te zorgen dat je personeel betrokken is bij de producten die je verkoopt en beschikt over voldoende vakkennis.

Steeds meer winkels moeten het hebben van service, en toch is dat wat vaak ontbreekt. Ik erger me regelmatig als ik een winkel binnenkom en het personeel is met elkaar bezig in plaats van met de klanten. Ze zijn niet enthousiast en niet vriendelijk. Ook is kennis een belangrijk onderdeel als het gaat om service. Want nog steeds geldt de regel: ‘Knowledge is everything’.

Goud voor het oprapen

Een goed advies is goud waard. Zeker als het gaat om verkopen. In tijden dat de consument steeds kieskeuriger wordt en weet wat er te halen valt in de markt, moeten verkoopmedewerkers stevig in hun schoenen staan. Wie beschikt over vakkennis kan een gesprek op een natuurlijke manier leiden, mensen vermaken en adviseren zonder onzeker te zijn of te hoeven pushen. Maar helaas wordt in vakkennis te weinig geïnvesteerd.

Kennis overdragen

Gelukkig zijn er ook lokale helden die wél met regelmaat hun personeel een training of workshop geven. Zo word ik als retailspecialist en denimexpert regelmatig gevraagd om een Denim Workshop te geven. Tijdens de workshop vertel ik het personeel alles over het magische blauwe goud, de spijkerbroek. Over historie, details, maakwijze, kennis en uiteraard de nieuwe ontwikkelingen.

Enthousiast personeel

Het is altijd een interactieve avond waarop het personeel enthousiast wordt en zich betrokken voelt bij het product. De input van de avond zorgt ervoor dat het personeel de klanten beter kan adviseren. En dit resulteert in betere verkopen. Want een verkoop bestaat uit een goed advies en een gunfactor. Na een workshop is het personeel weer up-to-date, en staat vol energie te trappelen om de dag erna weer aan het werk te gaan.

Grotere overlevingskans

Wat je hiermee bereikt? Personeel dat in teamverband samenwerkt aan de beste omzet van de week, maand of zelfs van het jaar! Dat is wat we nodig hebben in deze tijd, om te overleven in het nieuwe bewegende retaillandschap. Dat is waarmee we in de finale komen. Dat is waarmee we gaan winnen. En juist dat maakt je anders dan je buurman. Kennis is alles. Maar in kennis moet je investeren.

Heb jij nou ook behoefte aan meer kennis op het gebied van denim? Neem dan gerust contact op om meer te horen over de Denim Workshop: From cowboys to catwalk. Je zult zien: knowledge is everything! En knowledge is king!

 

Wouter Munnichs / wouter@long-john.nl

Wouter Munnichs  heeft ruim twintig jaar ervaring in de retail- en fashionbranche. Leerschool was Diesel Jeans, waar hij zes jaar heeft gewerkt. Daarna stond Munnichs aan de wieg van merken als LVIS (kindermode), Ontour en Red – Rag Shoes. Ook heeft hij bij diverse modebedrijven gewerkt als sales- en marketing manager. Munnichs is mede-eigenaar van lifestylemerk Butts and Shoulders. Hij is actief als freelance marketingspecialist voor denimmerken, winkels, events en beurzen. Ook heeft hij een dagelijkse inspiratieblog: www.long-john.nl