Blog Els van Son: Haat-liefde
Als trendwatcher zie ik zoveel moois. Daarom ben ik een aantal maanden geleden zelf een blog begonnen om dat ook aan anderen te laten zien. Met daarop een paar keer per week een schoen of een tas die me op de een of andere manier aanspreekt. Zo deel ik mijn liefde voor mooi gemaakte schoenen en tassen, voor originele ideeën en creativiteit. Mijn liefde voor het product.
Leve de schoenen
In hetzelfde blog (onder het kopje ‘vision’) leg ik mijn visie op mode uit, of liever gezegd: mijn haat-liefdeverhouding met mode. Want o, wat ben ik het eens met de titel van de nieuwste trendpresentatie van Lidewij Edelkoort: ‘Anti-Fashion’, want ‘Mode is dood, leve het kledingstuk’. Waarbij je wat mij betreft ‘het kledingstuk’ net zo goed kunt vervangen voor ‘de schoen’ of ‘de tas’.
Terug naar ‘het ding’
Edelkoort gaat het nooit meer hebben over mode, heeft ze gezegd. “Een concept dat geen reden meer heeft tot bestaan.” Ze bedoelt dat het hele circus om het product heen, om de designer, geen bestaansrecht meer heeft. Het zijn juist begrippen als ‘delen’ en ‘samenwerken’ die passen bij deze tijd van sociale media, niet het creëren van weer een nieuwe, unieke ‘Karl’.
Consumenten zijn tegenwoordig met heel andere dingen bezig dan ‘ikke, ikke, ikke’. Zij versoberen, zijn zich (sociaal) bewust van de manier waarop iets wordt gemaakt, ze delen items, lenen ze aan elkaar uit of schaffen ze gezamenlijk aan. Dát hoort bij deze tijd. We moeten terug naar de inhoud, de kern, het ding waar het om gaat, het product. Een soort ‘schoenmaker, blijf bij je leest’. Het product centraal.
Tot op de naad
Voor schoenen geldt de trend ‘terug naar het product’ misschien nog duidelijker dan voor kleding. Een goeie schoen zit ingenieus in elkaar. Het is een vakkundig gemaakt product dat de tijd is gegund zijn vorm aan te nemen op de leest.
Ik ben in veel fabrieken geweest en het mooiste vond ik altijd het zien van de liefde voor ‘hun’ product bij de mensen die er werken. Mensen die de schoen waaraan ze bezig zijn vasthouden alsof ze iets heel dierbaars – een baby – in hun handen hebben. Zo trots.
Een directeur van een schoenenfabriek kon zelfs aan de (handgenaaide) naad zien wie van zijn werknemers de schoen in elkaar had gezet. Is dat niet geweldig? En hetzelfde geldt voor tassen, natuurlijk. Prachtige materialen, verfijnde maakwijzen, innovatieve oplossingen. Daar geniet ik van. Eigenlijk vind ik schoenen en tassen gewoon kunst.
En daar ga ik nu ook op Textilia en Schoenvisie over bloggen.
Els van Son ontwierp schoenen, tassen en riemen, werkte als inkoopdirecteur voor een keten met dertig winkels, was freelance adviseur voor inkopers en wholesale-collecties, ontwikkelde merk- en winkelconcepten en maakte trendboeken die wereldwijd werden verkocht. Nu werkt zij voornamelijk als onafhankelijk trendwatcher en maakt zij elk seizoen een digitale/papieren (beeldpresentatie) van de schoenen- en tassentrends. Op 11 mei presenteert ze de zomertrends 2016 in schoenen en tassen op de Trenddag.