TOP

Webrooming: je webshop is je winkeletalage – 3 tips om je online klanten naar je winkel te lokken

Shoppen je klanten online of offline? Retailers krijgen vaak te horen dat de fysieke winkel passé is, omdat klanten graag online shoppen. Echter, andersom gebeurt het ook: webshopbezoekers doen online onderzoek alvorens ze in de fysieke winkel de laatste check en aankoop doen. Oftewel, webrooming, het tegenovergestelde van showrooming (in de fysieke winkel een product bekijken en vervolgens online kopen). Als retailer kun je profijt halen uit webrooming om meer webshopbezoekers naar je offline winkel te trekken en daar aan hen te verkopen. Hier lees je hoe.

Webrooming is geen nieuw concept

Allereerst, in welke mate komt webrooming voor? Uit een recent IBM onderzoek blijkt dat 71% van de consumenten online winkelt om de beste prijs te vinden. Ook de Nielsen Global Connected Commerce survey toont aan dat het merendeel van de consumenten voor een aankoop eerst online onderzoek doet. Dat weten de meeste retailers wel, maar prijzen vergelijken is niet het enige wat klanten online doen. Volgens Nielsen wordt er ook gezocht naar additionele productinformatie en exclusieve online kortingsacties. Hoe vaak ze dat doen hangt af van de het type product dat wordt verkocht:

Lightspeed Expertlog Afbeelding 1

Meer webshopbezoekers in de fysieke winkel

Als je niet alleen een webshop hebt maar ook een fysieke winkel runt, hoe zorg je er dan voor dat je webshopbezoekers ook de fysieke winkel bezoeken? Deze tips zijn misschien relevant:

1. Zorg voor een optimale in-store klantervaring

Als de service in je fysieke winkel niet veel beter is dan de service in de webshop, dan zien webshopbezoekers geen reden om ook offline te winkelen. Creëer daarom allereerst een omnichannelstrategie waarbij je een gelijke klantbeleving biedt op alle online en offline kanalen. (Bijvoorbeeld: is een product in de winkel niet meer verkrijgbaar? Dan zal het in de webwinkel ook niet op verkrijgbaar staan.) Daar hoort ook bij dat je offline kunt retourneren wat je online hebt gekocht.

Je klanten hechten vaak veel waarde aan goed advies van een professional, zeker als de klant van een oudere generatie is. Zorg er daarom voor dat het personeel goed opgeleid is en over voldoende kennis over het assortiment en de individuele producten beschikt. Verder helpen in-store voorzieningen zoals gratis WiFi en samples om klanten van excellente service te voorzien.

2. Bied click & collect aan

Bijna 70 procent van de retailers zegt te investeren in digital, en daarmee staat logistiek bovenaan het lijstje. Click & Collect – online bestellen en offline ophalen – is daarom erg populair bij grote retailbedrijven. De meerwaarde voor klanten: het is vaak sneller en goedkoper dan wanneer je het product thuis laat bezorgen. Bied deze dienst gratis aan om online klanten aan te sporen om de winkel te bezoeken en hun bestelling op te halen. Wie weet zien ze dan nog een ander product dat ze erbij willen hebben.

Lightspeed Expertlog Afbeelding 2

3. Zet exclusieve events & kortingscampagnes op

Go beyond retail en tover je fysieke winkel om tot een hub met een restaurant-/bargedeelte. Of ga tijdelijk offline met een mini-markt of een pop-up (een mooie kans om klanten op andere locaties te ontmoeten).

Creëer kortingen die alleen offline gelden. Als je werkt met een omnichannel-oplossing, kun je eenvoudig kortingscodes creëren en mailen naar klanten die alleen in je webshop winkelen. Communiceer daarbij sterke incentives die deze klanten naar de offline winkel te trekken: een uitgebreid assortiment, alles op voorraad en 1-op-1 expert advies.



Aurora Oetomo is contentspecialist bij Lightspeed. Lightspeed heeft haar retailkassasysteem gecombineerd met het haar webwinkelsoftware, en zo een omnichannel-oplossing ontwikkeld.