Street One en Cecil: 23 nieuwe partnerstores in Nederland
“We willen de complexiteit eruit nemen”, vertelt Michael Doerell, head of international sales bij CBR over het samenvoegen van de showrooms Cecil en Street One. “Op deze manier zijn onze klanten altijd op de hoogte van beide merken, ook al kopen ze een van de twee. Elk merk heeft een eigen countrymanager en verkoopteam, die met elkaar samenwerken.”
Het bedrijf kan terugkijken op een goed 2019, waarin er maar liefst honderd winkels open gingen in Europa. Daaronder waren 23 partnerstores in Nederland, iets waaraan het bedrijf tot nu toe niet veel ruchtbaarheid heeft gegeven. Doerell: “Dat heeft met ons DNA te maken. We praten liever over resultaten dan over doelstellingen. Je zult mij niet horen zeggen hoeveel winkels we in 2020 gaan openen. Maar als we terugkijken zijn we heel tevreden over onze groei, zeker in het huidige retailklimaat.” De 92 winkels in Nederland zijn verdeeld over drie formats: Street One, Cecil en Multibrands met beide merken.
Snel schakelen
Wat niet verandert is de focus op het product, de kwaliteit en de prijs. Met twaalf collecties per jaar en een leadtime van negentig dagen kunnen beide merken snel schakelen. Een kwart van de omzet kan uit het never out of stock (Cecil) of quick response (Street One) aanbod worden gegenereerd. “We zijn ontzettend cijfermatig onderlegd. Door EDI weten we exact wat er over de toonbank gaat. En op basis van de cijfers ontwikkelen we een deel van de collectie en geven retailers adviezen.”
Street One heeft 320 verkooppunten in Nederland en Cecil 230. En dat aantal kan nog groeien. “Zowel met multilabelpartners als met systeempartners”, zegt Willem van Dorst, countrymanager van Street One in Nederland. Samen met countrymanager Marjolijn Rienks van Cecil voert hij de strategie van het bedrijf in Nederland uit. “Winkeliers beginnen de samenwerking met ons vaak via wholesale, daarna volgt soms een shop-in-shop en uiteindelijk wellicht een monostore.”
Samen met expansiemanager Michiel Korstanije beoordeelt de countrymanager met de partner of het relevant is ergens een winkel te openen. “Daarin zijn we heel realistisch. We zeggen meer nee dan ja. Het totaalplaatje moet wel kloppen. We kijken nauwkeurig naar een potentiële vestigingsplaats: naar de mate waarin onze doelgroep vertegenwoordigd is en overige zaken, zoals de regiofunctie. De locatie binnen de vestigingsplaats is heel belangrijk. We richten ons op panden van 100 tot 150 vierkante meter op locaties waar we zeker zijn van een hoge concentratie van traffic. Samen met de partner kijken we uiteraard naar de kosten zoals huur, personeel, etcetera. En je moet de juiste ondernemer hebben. Bevlogenheid is belangrijk, net als kennis van het segment en van de monobrandcultuur.”
Info: www.street-one.nl, www.cecil.nl, 0541-533320