Anna van Toor: ‘Ons ambitieniveau is landelijk bereik’
Hoe gaat het met Anna van Toor?
Jan Paul van Toor, directeur van Anna van Toor: “Het gaat goed met Anna van Toor. De onderneming liet in het afgelopen jaar groei zien. Dat komt omdat we altijd nieuwe activiteiten ontplooien. Aan de ene kant zit dat in het openen van een nieuwe winkel, aan de andere kant in de overname van het merk Moscow. Die dynamiek is belangrijk voor een bedrijf. Zo houd je een goed perspectief voor je medewerkers, die zich kunnen blijven ontplooien. We hebben nu 32 winkels in Nederland en circa 325 medewerkers.”
Staan er winkelopeningen op de planning voor 2020?
“Afgelopen zomer hebben we uit het faillissement van Via Mio het merk Moscow en de winkel van Via Mio in Noordwijk overgenomen. Die gaan we verbouwen tot een Anna van Toor winkel. Verder verhuizen we onze winkel in Rijswijk naar het nabijgelegen Mall of the Netherlands in Leidschendam.”
Wat is de strategie voor uitbreiding?
“Ons ambitieniveau is landelijk bereik. We hebben 32 winkels in met name het westelijk gedeelte van Nederland. Er kunnen nog een paar winkels bij. Ik kan me voorstellen dat er in plaatsen als Maastricht, Arnhem, Nijmegen, Groningen, Rotterdam en Alkmaar ruimte is voor een Anna van Toor winkel. Maar dat hoeft niet allemaal binnen een bepaalde tijd. Ik heb liever een goed bedrijf dan een groot bedrijf.”
In 2019 namen jullie Moscow over, in 2018 Buining Fashion in Apeldoorn. Zijn jullie op overnamepad?
“Ik ben gericht op het verder ontwikkelen van de onderneming en dan ben je alert op mogelijkheden. Die kun je van tevoren benoemen, maar je weet niet wat er voorbij komt. Het gaat bij overnames altijd om de mate van synergie, iets moet het geheel versterken. We zijn er niet op uit om te groeien door middel van te veel verbreding, dat zorgt voor versnippering van aandacht en dat is niet verstandig. Wholesale is voor ons niet iets nieuws, want we verkopen onze eigen merken Anna en Anna Blue ook al aan andere retailers.”
Willen jullie daar mee groeien?
“Met Anna en Anna Blue hebben we ongeveer 55 verkooppunten naast onze eigen winkels. Dat is een prima balans. We werken intensief met een aantal weidewinkels samen, zo hebben we een shop-in-shop bij Van Dijk Waalwijk. We hebben geen monstercollecties waaruit je kunt inkopen, maar werken verticaal. Wij ontzorgen de retailer door de budgetten die we gezamenlijk afspreken op een goede manier in te vullen en monitoren gedurende het seizoen de verkoopcijfers. Van de retailer vergt dat een zekere professionaliteit en het vermogen om het vertrouwen bij ons neer te leggen. Niet iedereen kan dat.”
Gaat de consument wat merken van de overname van Moscow?
“Niet echt. In de regio voeren we in onze winkels een breder assortiment met andere merken en Moscow werd al in een deel van die winkels verkocht. In de stad hebben onze winkels een single brand benadering met onze eigen merken Anna en Anna Blue en dat blijft zo.”
Vanwaar die verschillende concepten?
“In de jaren tachtig van de vorige eeuw heette het bedrijf nog Van Toor Fashion met multibrandwinkels in de regio. Toen we in de jaren negentig tien winkels van Suisse Mode overnamen ontdekten we dat je op A1-locaties in de grote steden geen zaken kunt doen met een multibrand concept, vanwege de onduidelijkheid die dat met zich meebrengt. Toen bedachten we een nieuw concept en een nieuwe naam: Anna van Toor. Vrouwelijk en persoonlijk, maar ook nog steeds herkenbaar. In de tien jaar die volgden hebben we alle winkels verbouwd en onze eigen merken Anna en Anna Blue geïntroduceerd met in de grote steden een singlebrand benadering.”
Waren dat alle veranderingen?
“Door verschillende overnames hadden we ook nog een tak met acht klassieke damesmodezaken onder verschillende namen. Die winkels draaiden goed, maar we zagen ook dat dat segment kleiner aan het worden was. In 2012 maakten we daarom de strategische keuze om ze allemaal te sluiten en ons volledig te richten op Anna van Toor. Daarmee namen we ook afscheid van twintig procent van de omzet, midden in de crisis. Maar je moet snoeien om te kunnen groeien.”
Wat heeft de crisis voor effect gehad op het bedrijf?
“Toen de crisis begon, waren wij net klaar met de volledige ombouw naar Anna van Toor waardoor wij geen groot investeringsprogramma meer hoefden uit te voeren. Natuurlijk hebben wij er wel last van gehad, maar we zijn er goed uit gekomen en hebben nooit verlies gedraaid. Wij voeren een conservatief financieel beleid en daardoor houd je slagkracht. Bovendien zijn we altijd scherp gebleven om aansluiting te houden bij de tijdsgeest en te voorkomen dat het concept over datum gaat. Je moet het dak repareren als de zon schijnt en niet pas als het regent.”
Hoe kijk je aan tegen het huidige retailklimaat?
“Het is een uitdaging om een zo groot mogelijk deel van je collectie tegen de volle prijs te verkopen. Daar zijn we wel op gericht, want dat bepaalt de waarde van je winkel of merk. Veel afprijzen is het begin van het einde. Succes zit hem in vernieuwing en niet in afprijzing. Ik geloof in een continue verversing van aanbod, in combinatie met een goede klantenrelatie. Dat is essentieel in de prijsklasse waarin we opereren. We houden redelijk intensief contact met de klant: we versturen elk seizoen een fysiek magazine en hebben een loyaliteitsprogramma. Ook de lokale verankering in de plaatsen waar we zitten is belangrijk. Ons verkoopteam kent de klanten. Aandacht is belangrijk.”
In de winkels van Anna van Toor worden naast de eigen merken Anna, Anna Blue en Moscow ook merken als Alix the Label, Drykorn, Fabienne Chapot, Jane Lushka, Lois, Marc O’Polo, Rosner en 10 Days verkocht.
In Textilia 1, die op 17 januari 2020 verschenen is, vertelt Jan Paul van Toor over de overname van en de plannen met vrouwenmodemerk Moscow.