TOP

Never waste a good crisis: welke bakens ga jij voorgoed verzetten?

Al jaren praten we met elkaar over de toegevoegde waarde van de fysieke modewinkel. Daarnaast weten we al heel lang: het moet anders in de modeketen. Beter, anders en minder. Maar hoe? Door het klassieke prisonerā€™s dilemma kon niemand de eerste stap zetten. Marjolein Mesman van retailadviesbureau Cube Retail geeft drie bakens om te verzetten tijdens deze coronacrisis.

‘Iedere reflectie lijkt op dit moment frivool, iedere conclusie voorbarig’ Dat schreef hoogleraar Robbert Dijkgraaf onlangs in zijn column in NRC. Persoonlijk heb ik ook moeite met te gemakkelijke uitspraken over de positieve effecten die corona op de lange termijn zal hebben. Veel ondernemers verkeren aan de rand van faillissement. Die zitten niet te wachten op reflecties over klimaat, de-globalisering, slowing down en verinnerlijking. Die willen hun bedrijf redden. Deze ondernemers zijn momenteel keihard aan het werk om op een creatieve manier omzet te realiseren, klanten nauw aan het hart te houden en liquiditeit te waarborgen. Het is alle hens aan dek om het schip drijvend te houden in deze orkaan. Maar als we straks door de storm zijn, liggen we dan op de juiste koers? Een ding is zeker: die koers wijzigen is noodzakelijk, het wordt nooit meer business as usual.

Vanzelf zullen veranderingen niet gaan, maar deze crisis creƫert wel ruimte om verandering door te voeren. Mensen en processen blijken nu flexibeler dan gedacht. Wie wil jij zijn aan de andere kant van de tunnel? Wat is jouw doel en welk doel van je klant wil je dienen? Welke bakens ga jij voorgoed verzetten?

  1. De klantervaring – wat brengt een klant straks nog in beweging?

Wat we nu vooral goed zien is dat mode-shoppen niet over functionaliteit gaat maar om iets anders. Als het moest kwamen ze wel. Zoals naar de supermarkt, de bouwmarkt en het tuincentrum. Maar het moet blijkbaar nietā€¦ Wat brengt een klant straks nog in beweging? Welk hoger doel of ‘purpose’ van jezelf of jouw klant wil jij dienen? Denk aan persoonlijke levensdoelen zoals gezondheid en mindfulness. Of meer maatschappelijke doelen: zoals klimaat, fair trade of gelijkheid.

Zo’n 50 procent van de consumenten vond voor de crisis een duurzamere keuze belangrijk. Zal die groep door de crisis nog bewuster worden? En welke andere persoonlijke dromen, doelen en zorgen hebben jouw klanten (straks) die jij kan oplossen? Met meer dan een kledingstuk alleen?

Tegelijk dendert er een economische crisis op ons af. Misschien geloof je meer in het criterium ‘prijs’ bij de consument van de toekomst. Maar voor die klanten zijn er platforms en ketens genoeg. Prijs is voor de betere modezaken allang geen wapen meer, dus laten we die overboord gooien. Dus welke goede reden geef jij jouw klanten om naar een fysieke plek te komen? Maak van je winkel een plek met purpose en creĆ«er een community gevoel.

  1. Technologische bakens – met welke slimme technologie en digitaliteit ga jij jouw doel vervolgens ondersteunen?

Voor de klanten maak je het leuker en gemakkelijk met online verbinding en storytelling, longtailvoorraden om uit te kiezen, het gemak van instore click en bestel, service iPads, slimme kassaā€™s met crm-systeem. Voor kleine ondernemers lijken deze ontwikkelingen soms te groots en meeslepend en de investeringen te groot. Zonder nieuwe technologie en datamanagement zal het niet gaan en er kan veel voor minder geld dan je denkt.

  1. Merk- en leveranciersmanagement – met welke leveranciers en merken ga jij die toekomst in?

De crisis bracht een heel nieuw vakgebied aan het licht: Leveranciersmanagement. Leveranciers- en merkkeuze gaat over veel meer dan een mooie collectie. Denk aan leverritme, duurzaamheid, samenwerking en brandvalue: in welke mate versterkt dit merk mijn doel? We zien nu dat ā€œfast fashionā€ merken met meer collecties en korte termijn leveringen veel beter in kunnen spelen op onverwachte marktfluctuaties.

Door altijd te budgetteren gericht op twee seizoenen en 70 procent doorverkoop zijn we met elkaar in een markt van overvloed beland. Wellicht is communiceren van schaarste zonder kortingen wel een veel interessanter model. Geen seizoenen, minder afprijzing, geen grote uitverkoop. Fast fashion als duurzame mode. Zullen grote merken in hogere segmenten volgen? Van fast fashion naar flow fashion.

Helaas kan de kleine modewinkel niet altijd sturend zijn richting de merken. In de totale modebranche heeft de multibrandstore slechts een aandeel van 15 procent in waarde en 7 procent in volume. Liggen de grote merken echt wakker van de distributie via jouw winkel? Soms moet je de voorwaarden van dat ene belangrijke merk gewoon accepteren.

Waar het om gaat: maak voor jouw winkel de juiste, goed doordachte mix van leveranciers en maak van leveranciersmanagement een strategie.

Reflecteren

Neem naast je kortetermijnmanagement tijd om te reflecteren op jouw toekomst. Wanneer de mist straks langzaam optrekt ben jij klaar voor het nieuwe normaal. Zie de crisis als een versneller van wat al gaande was. Diegene die zich het best kan aanpassen overleeft, zoals altijd. Never waste a good crisis!

Hulp nodig bij het verzetten van je bakens? Kijk op www.cuberetail.nl of mail naar marjolein@cuberetail.nl

Cube Retail organiseert een webinar ‘purpose driven fashion retail in de digitale wereld’

– Speciaal voor mkb-modeondernemers
– Met Steven van Belleghem, expert klantgerichtheid in een digitale wereld
– 19 mei om 19.30

Ga voor meer informatie naar de website van Cube Retail

Cube Retail is kennispartner van Textilia