Hoe kan blockchain een rol spelen in de mode-industrie?
Zoals je mogelijk al wel weet, is blockchain de afgelopen jaren zeer populair geworden. Dit komt door de opkomst van crypto, waar blockchain een belangrijke rol bij speelt. Via een crypto app van Bitcoin kun je namelijk deze digitale munten kopen via de blockchain. Het zou maar zo kunnen dat dit in de toekomst ook een rol gaat spelen in de mode-industrie. Dit kan op meerdere manieren, maar het zal wel anders zijn dan bij crypto. Welke crypto kopen lange termijn gaat natuurlijk niet op voor kleding. Hieronder kun je lezen hoe blockchain wel gebruikt kan worden in de mode-industrie.
Eigendom op de blockchain
Dit jaar is er een toenemende belangstelling voor eigendom op de blockchain, die is voortgestuwd met de opkomst van NFT’s. Met de blockchain kan het eigendom van gegevens, intellectueel eigendom en fysiek eigendom betrouwbaar en wiskundig verifieerbaar zijn. In 2017 produceerde Martine Jarlgaard, een ontwerper uit Londen, de eerste kledingstukken met ‘smart labels’ vaak in de vorm van QR-codes, die worden vastgelegd en gevolgd op een blockchain. Sindsdien verkoopt Satoshi Studios, gevestigd in Parijs, hoogwaardige en stijlvolle sneakers in een keuze aan kleuren die kunnen worden geregistreerd op de blockchain met behulp van de QR-code die aan de tong van de schoen is bevestigd.
Controle van de levering
Geen stress meer over items en pakketten die verloren gaan in de post. Met blockchain kunnen zowel consumenten als verkopers precies zien waar de items zijn, inclusief GPS-navigatie-tracking van het magazijn van de distributeur tot aan de voordeur van de consument. Online verkopers hebben het ongelooflijk eenvoudig gemaakt om veel verschillende artikelen binnen een paar klikken bij je thuis te laten bezorgen. Dat stukje is simpel, net zoals direct aandelen kopen. Maar waar je ook woont, wachten op leveringen kan de productiviteit verminderen en uiterst vervelend zijn. De blockchain kan dit gelukkig verbeteren.
Vermindering van nagemaakte artikelen
Items die op de blockchain zijn geregistreerd, zijn bijna onmogelijk te vervalsen. Er is het argument dat een namaakartikel in het begin of tijdens het supply chain-proces op de blockchain kan worden geregistreerd. De meeste consumenten maken zich echter geen zorgen over het verzenden van namaakartikelen van hoogwaardige merken vanuit hun magazijnen, en binnenkort zullen artikelen die geen QR-code hebben waarschijnlijk als nep worden beschouwd. Als een echt item halverwege het distributieproces is verwisseld voor een nep-item, zal het duidelijk zijn uit de blockchain-records wanneer het evenement plaatsvond en gemakkelijk te vinden zijn waar de nep-items vandaan komen.
Supply chain management
Blockchain in supply chain management is een gamechanger voor zowel grote als kleine bedrijven. Bedrijven kunnen nu volledige transparantie hebben over hun gekochte of geïmporteerde goederen voor latere verkoop of service. Dit omvat de authenticiteit van materialen, de reis van fabrikant naar groothandel, leveranciers naar distributeurs en detailhandelaren, zelfs het eigendomsbewijs zodra een product is gekocht. De wereldwijde modegigant Burberry benaderde eerder dit jaar IBM-stagiairs om een prototype op blockchain gebaseerd protocol te ontwikkelen, waarmee Burberry-klanten hun kleding konden registreren, naast het bekijken van de geschiedenis en informatie over de milieu- en menselijke impact van het item.