TOP

Grondlegger Omoda overleden, retail worstelt met personeelsbezetting en King Louie investeert in circulaire mode

Zestig procent van de retailers heeft problemen met de personeelsbezetting. Verder: weidewinkel Dirk de Wit in Bovenkarspel is heropend, King Louie verdiept zich in circulaire mode en Jan Meerman (Inretail) adviseert ondernemers een coach aan te trekken. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 11 september 2023.

Foto: King Louie

Zestig procent van retailers heeft moeite met personeelsbezetting

Maar liefst 60 procent van de retailers worstelt met het rondkrijgen van de personeelsbezetting. Dit blijkt uit een peiling onder leden van ondernemersorganisatie Inretail. Het vinden van geschikte medewerkers – met name voor verkoopfuncties – is het grootste struikelblok, 81 procent van de detaillisten geeft aan dit lastig te vinden. Verder worden het verloop van medewerkers en hoge personeelskosten als uitdagingen genoemd. 

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat ruim 40 procent van de ondernemers merkt dat personen van onder de dertig jaar minder interesse tonen in de retail non-food. Het salaris (51 procent), de werktijden (43 procent) en flexibiliteit tussen werk- en privébalans (36 proces) zijn de belangrijkste factoren die hierbij een rol spelen. 

Jan Meerman (Inretail): ‘Topondernemer worden? Schakel een coach in’

Waarom nemen ondernemers geen coach in de arm, vraagt Jan Meerman, directeur van Inretail zich af. Volgens Meerman behoort HR – het personeelsbeleid – niet altijd tot de kerncompetenties van ondernemers. Daarom pleit hij in een blog voor De Ondernemer voor ondernemerscoaches die retailers bijstaan en indien nodig zwakke plekken aanvult en ‘van een goede een top-ondernemer maakt’. 

Een coach kan ondernemers bijvoorbeeld leren hoe je een goed personeelsbeleid voert. Dit met het oog op de personeelstekorten in de retail. “Denk nou niet dat je ermee wegkomt om eens in de twee jaar een ontwikkelingsgesprek te voeren”, zegt Meerman. “Hoe pak je dat stelselmatig aan en hoe betrek je medewerkers bij je bedrijfsdoelstellingen? Als ik kijk naar de ondernemers die een coach in de arm hebben genomen, dan geven ze stuk voor stuk aan dat het rendement van hun personeel omhoog gaat.”

Lourus Jan Verton (85), grondlegger Omoda overleden

Lourus Jan Verton, oprichter van de eerste Omoda-winkel is op 85-jarige leeftijd overleden. Dit laat de onderneming weten via Linkedin. Verton, de derde generatie van het familiebedrijf Omoda, opende in 1961 samen met zijn vrouw Mina de winkel Verton Schoenen in Zierikzee. ‘Hij wilde dat de winkel kwaliteit uitstraalde, maar tegelijkertijd ook toegankelijk was voor iedereen. Hier stond hij voor’, schrijft het bedrijf. ‘Hij had ook de moed om de verantwoordelijkheid door te geven naar de volgende generatie. Dit gedachtegoed was echt de basis voor ons huidige Omoda-DNA en hiermee legde hij een sterk fundament voor onze organisatie.’

King Louie verdiept zich verder in circulaire kleding

De eerste circulair geproduceerde knitwearlijn van King Louie ligt momenteel in de winkels, maar dit duurzame initiatief van het Nederlandse vrouwenmodemerk krijgt een vervolg. Voor voorjaar/zomer 2024 brengt het label nogmaals enkele tops die volledig gemaakt zijn van gerecyclede garens en lokaal afgedankte kleding, laat het bedrijf weten.

King Louie werkt voor de productie van de circulaire items samen met het eveneens circulaire modelabel Loop.a Life. Oude kleding wordt ingezameld en gesorteerd op kleur en materiaal, waarna er nieuwe garens van worden gemaakt die vervolgens in de fabriek van King Louie worden verwerkt tot nieuw ajourbreisels. “Bijkomend voordeel is dat de afgedankte kleding op kleur en materiaal wordt gesorteerd, waardoor minder verf en water wordt gebruikt. Daar wordt qua duurzaamheid ook enorme winst gepakt”, vertelt Laura Tol, CSR-coördinator bij King Louie. 

Het merk gaat de komende tijd via sociale media meer aandacht aan het circulaire initiatief geven. Tol: “Ik geloof dat dit de toekomst heeft, maar we merken ook dat wholesaleklanten nog best terughoudend zijn en het uitleggen van het ingewikkelde circulaire proces wat moeite kost. Vandaar dat we dit inzichtelijker en visueel willen maken en onze klanten – retailers en consumenten – willen meenemen in dit traject.” 

Dirk de Wit in Bovenkarspel heropend

Na een jaar bouwen en verbouwen is Dirk de Wit in Bovenkarspel afgelopen weekend weer heropend. De vernieuwde zaak telt 3500m2 aan verkoopoppervlak, wat een uitbreiding van 1200m2 betekent. Naast nieuwe merken als Liu Jo, Drykorn, Dante 6, Gentiluomo, Armani Exchange en Peuterey is er een uitgebreide schoenenafdeling toegevoegd bij zowel de mannen- als vrouwensectie. Verder kunnen klanten nu ook terecht in het restaurant ‘De jongens van de Wit’, op de tweede etage. 

“We breiden het merkenpakket wordt uit met dertig merken waardoor het totaal uitkomt op 150”, vertelde mede-eigenaar Nick de Wit vorig jaar al aan Textilia. “Wij voegen een iets luxer en hoger segment toe, denk hierbij aan voor de mannen Genti, Drykorn, Armani Xchange, Masons en voor vrouwen Caroline Biss, Liu Jo, Alix the Label en ook Drykorn. Wij merken dat hier vraag naar is en strategisch gezien willen we ook een hogere gemiddelde verkoopprijs realiseren om de omzet op peil te kunnen houden mochten we minder bezoekers krijgen.” Verdere groei-ambities zijn er ook: “Tot nu toe groeien we al jaarlijks in aantal bezoekers. Nu zitten we op ruim 120.000, straks met de nieuwe winkel willen we over de 150.000 heen gaan.”