Eerste 3D geweven kledingstuk beschikbaar, Black friday was een succes en HEMA verkoopt pyjama’s voor War Child
Beeld: WEEEF
Eerste 3D geweven kledingstuk op de markt
WEEEF heeft in samenwerking met ontwerpster Kelly Konings, onderdeel van de textilelfabriek E&E, het eerste 3D geweven kledingstuk op de markt gebracht. Het 3D weven wordt gezien als bijdrage aan het verminderen van afval door de kledingindustrie. Met de jacquardtechniek kan elke draad van de weefmachine individueel geprogrammeerd worden. Dit maakt het mogelijk om een shirt uit meerdere lagen te laten bestaan. Deze techniek wordt whole garment weaving genoemd. Het dessin, labels en emblemen worden ook meteen geweven. Als de stof van de machine rolt kun je het kledingstuk zo uitknippen én aantrekken. De fabriek in Heeze, vlakbij Eindhoven, kan er on demand geproduceerd worden.
Black Friday was een succes
Data van Mollie, financiële dienstverlener in Europa, laten zien dat er tijdens de afgelopen Black Friday week een stijging te zien was in het aantal aankopen en de gemiddelde orderwaarde in vergelijking tot vorig jaar. Er werd 7,3 procent meer uitgegeven en de gemiddelde orderwaarde lag 8,3 procent hoger. Deze toenames worden verklaard door het feit dat het aantal items dat per order werd gekocht met maar liefst 14 procent toenam. Deze inzichten zijn gebaseerd op een analyse van miljoenen geaggregeerde en geanonimiseerde transacties via het Mollie platform in heel Europa, van maandag 20 tot en met vrijdag 24 november 2023.
HEMA verkoopt pyjama’s voor War Child
HEMA slaat voor de derde keer de handen ineen met War Child. In samenwerking verkopen ze de nieuwe ‘limited edition’. War Child zet zich in voor kinderen die opgroeien in oorlogsgebieden en geeft essentiële psychosociale ondersteuning. Een kwart van de opbrengst van de pyjama’s zal worden gedoneerd aan deze organisaties. De pyjama’s zijn verkrijgbaar in frisse, warme kleuren met een geruit motief en zijn er voor het hele gezin (inclusief de hond).
Faslet lanceert TalkFit
Faslet, een Nederlands bedrijf in maat-en datatechnologie voor kleding en schoenen, maakte vandaag de introductie van TalkFit bekend. TalkFit is een chat-interface met ondersteuning van AI dat gepersonaliseerde online maatadvies biedt, waardoor het zou moeten zorgen voor minder retourzendingen. Het maakt gebruik van een uitgebreide database met maattabellen, anonieme gebruikersprofielen en data over aankopen en retouren voor het geven van maatadvies. Met de introductie van TalkFit streeft Faslet naar een toekomst waarin retourzendingen in de mode-retail worden beperkt en de klanttevredenheid wordt bevorderd. In de toekomst wil Faslet ook een spraakgestuurde versie introduceren om visueel beperkte klanten te ondersteunen.
Digitale eregalerij ter ere van Cultuurfonds Mode Stipendium
Aanstaande woensdag, 29 november om 18:00, zal de 12de uitreiking zijn van het Cultuurfonds Mode Stipendium. Deze prijs wordt uitgereikt door het Cultuurfonds en de Dutch Fashion Foundation aan een van de beste Nederlandse modeontwerpers van het moment. Het Cultuurfonds Mode Stipendium is de meest prestigieuze erkenning die een modeontwerper kan ontvangen, daarnaast dient het als stimulering aangezien de financiële bijdrage van 50 duizend euro. De uitreiking zal plaatsvinden in het Rijksmuseum. De uitreiking is voor iedereen beschikbaar via een livestream. Daarnaast is er ook een digitale galerij. Dit is een eerbetoon aan de Nederlandse modeontwerpers die afgelopen 12 jaar het Cultuurfonds Mode Stipendium hebben ontvangen. In deze galerij wordt het werk op een vernieuwende manier getoond.