Nieuw denimmerk GUESS JEANS introduceert duurzame stone washing, winkelleegstand stijgt na een stabiele periode en Galeria Karstadt Kaufhof vraagt faillissement aan
credit beeld: GUESS / GUESS JEANS
GUESS JEANS gaat terug naar de ‘denim roots’ van het merk met de duurzame GUESS IRWASH™ technologie
GUESS JEANS, het nieuwe denimmerk van GUESS bedacht door Creative Director Nicolai Marciano, introduceert De GUESS AIRWASH™ technologie. Deze wereldwijde exclusieve technologie, ontwikkeld door partner Jeanologia, biedt een moderne, duurzame variant van de iconische ‘stone washing’ uit 1981. Door grotendeels lucht en bubbels te gebruiken in plaats van water, wordt het water- en energieverbruik aanzienlijk verminderd. De Pre-Fall 2024 collectie, geïnspireerd op historische ontwerpen, omvat denim broeken, shirts en jassen met acht verschillende airwashes. Gemaakt van organische of gerecyclede materialen, biedt de collectie een twist aan klassiekers uit de jaren ’80 en ’90 met een jonge, hedendaagse mindset gericht op duurzame productie en authentieke mode. De lancering van het merk vindt plaats in januari 2024 tijdens de Pitti Immagine in Florence. De collectie zal in juni 2024 wereldwijd verkrijgbaar zijn bij geselecteerde retailers en online.
Winkelleegstand begint weer te stijgen: faillissementen en vergrijzing de voornaamste redenen
Na een stabiele periode waarin de leegstand lang op 6% bleef (ondanks faillissementen van grote retailketens als BigBazar, Perry Sport en BCC) is de leegstand in het laatste kwartaal van 2023 weer gegroeid en uitgekomen op 6,2%, zo blijkt uit een rapport van Locatus. De voornaamste reden van deze leegstandsstijging is een afname van het aantal actieve retailers. Het aantal actieve retailers daalde met bijna 3.000, van 199.325 naar 196.374, waarvan meer dan 2.000 ondernemers uit de detailhandel. Ongeveer 10% van de afname wordt veroorzaakt door faillissementen van grote ketens. Het CBS rapporteert echter alle faillissementen, en in 2023 gingen ongeveer 900 ondernemers failliet, wat samen 30% van de afname in het aantal actieve retailers verklaart. Er zijn echter meer redenen om te stoppen. Zo stoppen bedrijven vaak al voor een faillissement. Andere grote reden is de relatief hoge gemiddelde leeftijd van de retailers en het ontbreken van een opvolger. Veel ondernemers stoppen doordat zij met pensioen gaan. De hoge leeftijd zal ook de komende jaren blijven zorgen voor het stopzetten van winkels. Volgens het onderzoek van MCR Retailminds is 60% van de bestaande zelfstandige ondernemers 55 jaar of ouder. Van deze ondernemers heeft 75% nog geen regeling getroffen voor opvolging. Een klein percentage van hen is wel actief bezig met opvolgingsplanning, waarbij sommige kinderen mogelijk geïnteresseerd zijn in het overnemen van het bedrijf.
Galeria Karstadt Kaufhof vraagt faillissement aan
De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof heeft faillissement aangevraagd vanwege problemen bij moederbedrijf Signa Group, dat melden verschillende media. Volgens CEO Olivier van den Bossche zijn er al gesprekken gaande over een mogelijke doorstart met een nieuwe investeerder. De financiële problemen van Signa, waartoe Galeria behoort, worden toegeschreven aan hoge huren en dure diensten. Vorig jaar werd een voorlopig faillissement afgewend met steun van schuldeisers die akkoord gingen met het kwijtschelden van meer dan een miljard euro. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de Belgische warenhuisketen Inno, die ook onderdeel is van Signa Group.
Wehkamp verrast klanten met een onverwachte video die indruk maakt en de aandacht trekt
Heb jij hem al gezien? De verrassende video van Wehkamp met pakketjes en harde hardcore gaat viral deze dagen. Als je aan Wehkamp denkt, denk je waarschijnlijk aan kleding, meubels en heel veel andere spullen met een snelle verzending, maar niet direct aan hardcore. Toch blijken deze twee prima samen te gaan. Met een verrassende video vol herrie verrast Wehkamp haar klanten. De pakketjes in het distributiecentrum van Wehkamp lijken het goed naar hun zin te hebben. Bekijk de video op het Tiktok account van Wehkamp. Hier vind je meer video’s waarin de versierde pakketjes de hoofdrol krijgen. Tune in!