Mode-icoon: de bodywarmer
Openingsbeeld: KWay & L’ Estrop
Tekst: Misha Margarittha
Het gilet
De voorloper van de hedendaagse bodywarmer is een mouwloos kledingstuk dat in de 15e eeuw in Frankrijk speciaal ontworpen werd om de lichaamswarmte van de drager vast te houden zonder dat de armen beperkt worden. Handig voor iedereen die in de buitenlucht een praktisch beroep uitoefende. Het functionele kledingstuk wordt door de jaren heen nog altijd gedragen door arbeiders, maar op een gegeven moment wurmen ook Europese aristocraten en zelfs de Britse koning Henry VIII zich in het mouwloze item. Dit vest voor heren is vaak gemaakt van lichtere stof en wordt gilet genoemd. Het woord stamt af van het Spaanse jileco of chaleco, wat op z’n beurt weer van het Turkse woord yelek komt. Sindsdien is het gilet een basisartikel in de kledingkasten van royals, onder wie onze eigen koning Willem-Alexander.
Patagonia-gate
De vorm van de functionele bodywarmer is in de loop van de tijd iets aangepast. Zo is-ie doorgaans gewatteerd en heeft-ie vaak zakken. Merken als Suitsupply, Rains en The North Face hebben ’m in hun assortiment opgenomen voor wie graag in de buitenlucht vertoeft. Tegenwoordig is er volop keuze, zoals fleece, extra gewatteerd en regenbestendig, om nog maar te zwijgen van de hoeveelheid kleuren, patronen en texturen die aangeboden worden.
De veelzijdigheid van de bodywarmer
heeft bijgedragen aan de populariteit
Na de ‘dot-com bubble’ eind jaren negentig wordt de fleece bodywarmer populair onder ‘finance and tech bros’. Hun favoriete merk? Het Amerikaanse Patagonia. Je kunt de aspirant selfmade millionaire uittekenen in een donkerblauwe variant van het vest met daaronder een wit overhemd en beige chino’s. De look is zo populair dat techbedrijven massaal hun beeldmerk op de borst van het onofficiële uniform laten borduren. In die tijd is er een wildgroei aan start-ups in Silicon Valley, en zo ontstaat er ook een wildgroei aan vesten met merknamen. Tot groot ongenoegen van Patagonia zelf.
In 2019 is het merkt het zat en roept de personalisatie van hun fleece bodywarmers een halt toe. Patagonia besluit slechts nog bodywarmers met logo’s te maken voor “missiegedreven bedrijven die de planeet prioriteren”. Ze eisen sindsdien dat er met hen gedeeld wordt wat het bedrijf doet wanneer het custom Patagonia-bodywarmers wil afnemen. “En hoe het product zal worden gebruikt. Wij behouden ons het recht voor om service te weigeren”, aldus hun salescatalogus.
Runway ready
Ook modeliefhebbers komen aan hun trekken, want de coole bodywarmer is niet meer weg te denken uit de collecties van ’s werelds grootste modemerken. Zo onderzoekt Louis Vuitton het concept ‘vreugdevuur’ in hun Resort 2024 Menswear-collectie en neemt bodywarmers mee in drie verschillende uitvoeringen: teddy met ‘geoxideerde’ look, in oranje Epi-leer en in blauw (nep)bont met signature embleem.
Of wat dacht je van MM6 Maison Margiela, die in de Pre-Fall 2024-collectie de omvangrijke kennis van vormen etaleert aan de hand van eigentijdse bodywarmers en klassieke mantels. De veelzijdigheid van de bodywarmer heeft bijgedragen aan de populariteit. Je kunt ’m over een overhemd of T-shirt dragen, als top op warme dagen en als extra laag bij winterse temperaturen. Niet verrassend dus dat (inter)nationale menswear-merken eigentijdse uitvoeringen van het kledingstuk in hun collecties opnemen. Bij Arte Antwerp vind je ’m met een doorgestikt hartpatroon, Aimé Leon Dore heeft ’m in knalgeel en Carhartt WIP gaat voor denim zonder poespas. Daarnaast bieden Arte Antwerp, Levi’s, Champion en Aurélien het product aan voor wholesale.
De bodywarmers van Arte Antwerp
zijn ongekend populair.
Bij twijfel, demin is altijd een goed idee!