TOP

Nieuwsoverzicht: UNIQLO kondigt lancering aan, Puma ziet nettowinst dalen, Under Armour neemt duurzaam merk over

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: UNIQLO

UNIQLO kondigt lancering aan van UT-collectie ter ere van KAWS + Warhol-tentoonstelling

Internationale kledingretailer UNIQLO kondigt vandaag de lancering aan van een nieuwe UT-collectie (UNIQLO T-shirt) ter ere van de KAWS + Warhol-tentoonstelling die momenteel te zien is in het Andy Warhol Museum in de Verenigde Staten en later internationaal zal toeren. Andy Warhol (1928-1987) was een baanbrekend icoon in de kunst van de 20e eeuw, en KAWS is een toonaangevend kunstenaar in de hedendaagse kunst. De KAWS + Warhol UT-collectie, volledig exclusief verkrijgbaar bij UNIQLO, biedt een breed scala aan ontwerpen. Naast T-shirts omvat de capsulecollectie sweatshirts, coachjacks, sokken, draagtassen en een kidscollectie. De items zijn vanaf donderdag 22 augustus verkrijgbaar in UNIQLO-winkels wereldwijd en via de online winkel. 

Puma ziet nettowinst dalen 

Sportmerk Puma heeft in de eerste zes maanden van 2024 een daling van 25% in de nettowinst geboekt, blijkt uit recent gepubliceerde cijfers. De winst daalde van 172,3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar naar 129,3 miljoen euro. Deze daling komt niet geheel onverwacht, aangezien het bedrijf eerder al een winstwaarschuwing had afgegeven. Opvallend is dat Puma, in tegenstelling tot concurrenten, niet heeft geprofiteerd van de grote voetbaltoernooien deze zomer. Terwijl concurrenten zoals Adidas en Zalando hun winsten zagen verdubbelen, bleef Puma achter. Adidas dankte zijn succes aan de lucratieve sportzomer, die zorgde voor een forse winstgroei, terwijl ook Zalando dezelfde sportevenementen als drijvende kracht achter hun verdubbelde winst noemde. Ondanks de terugval in winst, steeg de omzet van Puma licht met 1,3% tot 4,2 miljard euro. Deze groei werd voornamelijk gedreven door een toename in de verkoop van schoenen (+1,6%) en kleding (+3,5%). 

Under Armour neemt duurzaam modemerk Unless over

Het Amerikaanse sportmerk Under Armour heeft aangekondigd het duurzame modemerk Unless over te nemen, ondanks eerdere plannen om dit jaar tot 90 miljoen dollar te besparen. De overname, die naar verwachting deze week nog wordt afgerond, markeert een opvallende strategische zet van Under Armour. Unless, opgericht ongeveer vijf jaar geleden door voormalig bestuurders van Adidas en Quicksilver, blijft opereren onder zijn eigen merknaam. Eric Liedtke, de huidige CEO van Unless, zal na de overname toetreden tot Under Armour als vice president of brand strategy. Hoewel de financiële details van de overname niet zijn bekendgemaakt, wordt de deal gezien als een versterking van Under Armour’s positie in de markt voor duurzame mode.