TOP

Alles wat je moet weten over modetrends

Je zou denken dat niets zo onvoorspelbaar is als modetrends en voor een deel is dit ook het geval. We leven immers in een tijd met veel welvaart en creativiteit. Binnen de modewereld verandert er dus ook veel binnen korte tijd en dat zal je ongetwijfeld opgevallen zijn aan het straatbeeld. Zeker in grote steden zie je veel verschillende modestijlen door elkaar, maar tegelijkertijd zijn er elke periode ook weer overeenkomstige trends.

Beeld: Boobtape

Als er een bepaalde trend is, dan zie je bijvoorbeeld de kleur zilver meer terug op straat. Maar je vraagt je ongetwijfeld het volgende af: hoe ontstaat een modetrend eigenlijk? Het is immers niet dat er onderling wordt afgesproken om bepaalde kleding te dragen. In dit artikel gaan we dieper in op modetrends. 

Trendwatchers hebben een belangrijke functie 

Je hebt vast van de term trendwatcher gehoord. Ze zijn in meerdere branches actief en natuurlijk ook in de mode. Trendwatchers hebben een belangrijke functie, aangezien het voor veel bedrijven belangrijk is om te weten wat de trend van een specifiek moment is. Daar kunnen ze dan namelijk slim op inspelen en zo de juiste kleding verkopen. Maar wat doet een trendwatcher dan zoal? 

Informatie verzamelen

Als trendwatcher begin je, als we de experts moeten geloven, met het verzamelen van informatie. Dit doe je op zoveel mogelijk plekken. Je leest op internet bijvoorbeeld alle modeblogs door en kijkt wat voor blogs vaak worden gelezen of welke producten, zoals misschien boob tape, populair zijn. 

Maar je verzamelt niet alleen informatie van het internet, maar je leest ook krantenartikelen, bekijkt foto’s, leest boeken en je gaat zelf de straat op. De informatie moet je vervolgens clusteren en dan komen analytische vaardigheden zeker van pas. 

Adviseren 

Als trendwatcher heb je ook een adviserende functie. Bedrijven die actief zijn in verschillende kledingbranches willen namelijk weten wat de trends zijn. Vaak begint dit al bij stoffenfabrikanten. Die willen vroeg weten wat de trends zijn, zodat ze daar bij de productie op kunnen inspelen. Maar ook designers willen weten wat de trends zijn, grote modebedrijven en natuurlijk de lokale winkeliers. Als trendwatcher kun je ingehuurd worden door een specifiek bedrijf, maar je kan ook diensten verlenen aan meerdere bedrijven.

Trends van onderaf en bovenaf

Interessant om te weten is dat trends vroeger voornamelijk van bovenaf ontstonden. Grote modehuizen lieten tijdens catwalks zien wat de trends van het moment zijn en daarna gingen andere bedrijven aan de slag met die trends en maakten ze bijvoorbeeld vergelijkbare kleding die ook betaalbaar is voor mensen met een normale portemonnee. Dit wordt nog steeds gedaan, maar tegenwoordig ontstaan trends ook vaker van onderaf. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de impact van de sociale media op ons leven.