TOP

Modeplatform Otrium draagt bij aan de reductie van textielafval en CO2-uitstoot

Op dinsdag 1 oktober presenteerde Otrium zijn Avoided Impact Research dat aantoont dat het model van het modeplatform - de verkoop van onverkochte voorraden van premium merken zoals Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Scotch & Soda, tegen gereduceerde prijzen - aanzienlijk bijdraagt aan het voorkomen van textielafval.

Beeld: Otrium

Otrium’s missie is dat alle geproduceerde kleding daadwerkelijk gedragen wordt. De aanpak van het bedrijf is dan ook gericht op behouden, hergebruiken en repareren van kleding en dit zorgt voor een belangrijke vermindering van de milieu-impact van onverkochte voorraden.

Door merken een manier te bieden om hun onverkochte voorraad te verkopen, heeft Otrium in 2023 het volgende vermeden: 

  • 18.420 ton koolstofuitstoot (CO₂e)

 Gelijk aan 7.958retourvluchten voor één passagier van Amsterdam naar NYC

  • 1.086 ton afval

Equivalent aan 1,357,711 nieuw geproduceerde spijkerbroeken

  • 53,98 miljoen m3 eq (waterschaarste)

Gelijk aan het jaarlijkse waterverbruik van 8.656.985 mensen 

  • 892 TJ (abiotische uitputting)

Gelijk aan 544.628.794 mobiele telefoons die per dag worden opgeladen 

Nieuwe Europese regelgeving gaat ervoor zorgen dat de vernietiging van onverkocht textiel verboden wordt. Dit betekent dat de mode-industrie opnieuw moet nadenken over het omgaan met onverkochte voorraden. Otrium biedt een oplossing voor modemerken, door onverkochte voorraad voor hen te verkopen. Hiermee zorgt Otrium ervoor dat kledingstukken verkocht en gedragen worden en niet ongebruikt op de afvalberg belanden.  Naast onverkochte items, belanden helaas ook veel items die wel verkocht zijn maar geretourneerd worden bij het afval. Otrium heeft een Return & Refurbish programma dat geretourneerde kledingstukken  met een gebrek herstelt en zo voorkomt dat het item vernietigd wordt.

Otrium blijft zich inzetten voor een duurzamere mode-industrie, waarbij circulariteit en verantwoorde consumptie centraal staan.