TOP

Slow fashion pop-up store concept opent vandaag als tegenhanger van Black Friday, midden in de Kalverstraat

Vandaag opent in de Kalverstraat de allereerste Wear for Life X SF/Collective pop-up store, een innovatief initiatief dat duurzaamheid, slow fashion en de strijd tegen leegstand samenbrengt. Een pop-up store van 125m2 met bijna 30 slow fashion merken, initiatieven en conscious gifts, is vanaf vandaag tot en met 12 januari te vinden in de Kalverstraat, nummer 199 - naast de La Place.

Beeld: via The Brandscape Agency

Het concept is een samenwerking tussen SF/Collective, de Gemeente Amsterdam en de BIZ Kalverstraat. Dit nieuwe format biedt impactondernemers in de mode-industrie een platform en zet een inspirerende standaard voor leegstaande winkelpanden in de stad.

De officiële opening vindt plaats om 16:00 uur en wordt verzorgd door Amélie Strens (D66), voorzitter dagelijks bestuur Amsterdam Centrum, Kiki Boreel, Dutch Climate Ambassador for the Future, en Tineke van Alphen, voorzitter van de BIZ Kalverstraat. Aansluitend is er een paneldiscussie met o.a. Marieke Eyskoot en Sara Dubbeldam, waarin duurzame mode en innovatie centraal staan.

De pop-up store biedt veel meer dan een traditionele winkelervaring. Bezoekers kunnen van 13:00 tot 18:00 gratis kleding laten repareren en creatieve workshops volgen, zoals kleding verven met plantaardige reststromen of een tas maken van een oude broek. Het doel is om de levensduur van kleding te verlengen en bezoekers te inspireren om bewust met mode om te gaan.

Het concept is niet eenmalig: na 12 januari wordt de volledige inventaris opgeslagen door de gemeente Amsterdam, zodat andere impactondernemingen hier in de toekomst gebruik van kunnen maken. Hierdoor kunnen professionele pop-up stores snel en betaalbaar worden gerealiseerd op Amsterdamse A-locaties.

De samenwerking met The Brandscape Agency en Muuble heeft binnen twee maanden een casco pand omgetoverd tot een inspirerende winkelruimte. Naast de verkoop van nieuwe, tweedehands en upcycled kleding biedt de ruimte plek voor sociale interactie, workshops en zelfs flexwerken. Met koffie en thee klaar nodigt de pop-up bezoekers uit om er een echte ontmoetingsplaats van te maken.

Het Wear for Life-concept benadrukt de wens om duurzaamheid en slow fashion een prominente plek te geven in Amsterdam. Tegelijkertijd helpt het bij het bestrijden van leegstand in de winkelstraten, een belangrijk speerpunt voor de gemeente en de BIZ Kalverstraat. Samen laten zij zien dat de Kalverstraat meer is dan fast fashion: het is een plek waar innovatieve en duurzame initiatieven floreren.