Nieuwsoverzicht: fors tekort aan winkelpersoneel ondanks afname fysieke winkels, oprichter Mango overleden, The Athlete’s Foot opent grootste Europese winkel in Rotterdam
Beeld: Lorena Sopena/Europa Press via Getty Images
Oprichter Mango, Isak Andic, op 71-jarige leeftijd overleden
Met groot verdriet meldt Mango het overlijden van oprichter Isak Andic (71). Hij kwam zaterdag om het leven bij een tragisch ongeluk tijdens een bergwandeling nabij Barcelona, waar hij met familieleden was. Volgens Spaanse media gleed Andic uit en viel ongeveer 100 meter naar beneden. “Zijn verlies laat een diepe leegte achter,” zegt Toni Ruiz, CEO van Mango. “We dragen allemaal bij aan zijn nalatenschap en het is onze verantwoordelijkheid om Mango voort te zetten zoals hij dat voor ogen had.” Andic, geboren in Turkije, opende in 1984 de eerste Mango-winkel in Barcelona. Onder zijn leiding groeide het merk uit tot een wereldwijde modeketen met 2.700 winkels in 120 landen.
Fors tekort aan winkelpersoneel ondanks afname fysieke winkels
Nederlandse bedrijven zetten steeds vaker kunstmatige intelligentie (AI) in om efficiënter te werken en kosten te besparen. Uit onderzoek van Strand Partners, in opdracht van Amazon Web Services (AWS), blijkt dat 45% van de bedrijven al AI gebruikt. En dit is nog maar het begin: 7 op de 10 bedrijven wil het gebruik van AI binnen een jaar uitbreiden. In de retailsector loopt men voorop. Maar liefst 83% van de retailers heeft plannen om AI in te zetten, bijvoorbeeld voor gepersonaliseerde marketing, prijsoptimalisatie en voorraadbeheer. AI wordt gezien als een kans om de klantbeleving te verbeteren én de concurrentie een stap voor te blijven. “De versnelde groei van AI biedt enorme mogelijkheden,” zegt Danielle Gorlick, Managing Director van AWS Benelux. “Maar dan moeten we wel zorgen dat medewerkers beschikken over de juiste digitale vaardigheden. Dat is dé sleutel tot succes.” AWS roept bedrijven op om te investeren in een sterke AI-strategie, terwijl de overheid heldere regelgeving kan bieden om innovatie te stimuleren.
The Athlete’s Foot opent grootste Europese winkel in Rotterdam
The Athlete’s Foot heeft op vrijdag haar grootste Europese winkel geopend aan de Korte Lijnbaan in Rotterdam. De locatie introduceert het nieuwe ‘TAF 3.0’-winkelconcept in Europa, dat eerder werd getest in de Verenigde Staten en specifiek is aangepast aan de wensen van de Rotterdamse consument. Het concept omvat onder andere een uniek kunstwerk van de lokale straatkunstenaar OX Alien, dat de rijke geschiedenis van Rotterdam en zijn prominente rol in de Nederlandse streetwear scene viert. “Rotterdam is een sleutelstad voor ons,” zegt Romano Cinelli, Vice-President en General Manager van The Athlete’s Foot EMEA. “Met deze locatie willen we niet alleen een ruimte creëren die aansluit bij de lokale gemeenschap en streetcultuur, maar ook blijvende waarde toevoegen aan de stad. Rotterdam blijft centraal staan in onze investeringen, met initiatieven zoals Cult Noord, Rotterdam Street Culture Week en Sneakerness.”