BESTSELLER groeit in digital solutions
BESTSELLER biedt een breed scala aan digital solutions om de klanten digitaal te kunnen bedienen. “Met onze digitale systemen bieden we verschillende oplossingen om waardevolle content en informatie met onze klanten te delen. Denk aan volledige productomschrijvingen, video content, modelfotografie en 360 graden content”, aldus Danielle Denslagen, business development manager bij BESTSELLER Nederland.
CONTENT
Als digitale fashion partner biedt BESTSELLER verschillende kosteloze mogelijkheden aan met betrekking tot het verkrijgen van content. Zowel via een eigen beeldbank, via Fashion Cloud – een Duits modeplatform dat inzet op samenwerking tussen retailers en leveranciers – , maar ook via het eigen B2B platform, genaamd DIRECT. Dit heeft voor de klant vele voordelen zoals het elimineren van fotografiekosten en personeelskosten ten behoeve van content creatie, en het sneller online kunnen plaatsen en verkopen van artikelen.
DIRECT
DIRECT is de order tool van BESTSELLER waar klanten gemakkelijk en snel orders kunnen plaatsen. Klanten hebben hiermee 24/7 inzicht in geplaatste orders en hebben, mede door middel van de mobiele applicatie, de mogelijkheid om altijd en overal nieuwe orders te plaatsen.
Daarnaast biedt DIRECT inzicht in actuele voorraden, kunnen re-orders geplaatst worden door het scannen van de hangtags aan de artikelen en kunnen klanten gemakkelijk de benodigde content downloaden. Eind 2020 krijgt het platform een grote update waarbij nieuwe features worden geïntroduceerd en bestaande features worden uitgebreid en verbeterd.
EVENTS
Alle B2B events die BESTSELLER organiseert worden 360 graden opgezet. Online en offline worden met elkaar gekoppeld om elkaar te versterken. Hierbij kun je denken aan online webinars gegeven door experts, modeshows die online kunnen worden gestreamd, het direct bestellen van artikelen uit een livestream en het uitwisselen van wishlists met klanten.
CONNECTIVITY
BESTSELLER maakt op grote schaal EDI connecties met haar klanten. Daarnaast is begin 2020 gestart met het maken van API connecties. Het delen van data met haar klanten op een geautomatiseerde manier is een essentieel onderdeel van de samenwerking en maakt opschaling van de business op de langere termijn mogelijk.
RFID
De RFID-reis van BESTSELLER is van de pilotfase naar realiteit overgegaan met VERO MODA die is begonnen met de uitrol van de technologie in haar eigen winkels. De gehele VERO MODA productie wordt inmiddels met RFID tags uitgeleverd. Dit zorgt er voor dat ook alle wholesale klanten RFID tagged goederen ontvangen in de winkels. Deze uitrol is erg waardevol en dient als blauwdruk en basis voor de uitrol van RFID bij de andere merken.
De focus is om een volledig en sterk fundament te leggen voor RFID binnen BESTSELLER. Zodra dit is behaald, zullen er meer functies worden geïntroduceerd die de processen verder zullen verbeteren en omnichannel-initiatieven mogelijk zullen maken.
OMNICHANNEL
Naast de digital solutions die BESTSELLER op B2B-niveau aanbiedt, zijn er voortdurend nieuwe ontwikkelingen op B2C-niveau. BESTSELLER past momenteel in de eigen retail winkels zowel ‘ship from store’ als ‘order from store’ toe. De winkels zijn aangesloten op het e-commerce kanaal van BESTSELLER en ZALANDO en verzenden de order vanuit de voorraad van de winkel naar de eindconsument.
Tevens kunnen klanten in de winkel een bestelling plaatsen van artikelen die op dat moment niet fysiek aanwezig zijn in de winkel. Het artikel kan vervolgens thuis bezorgd worden of worden opgehaald in dichtstbijzijnde winkel. Deze bestelling kan door het winkelpersoneel geplaatst worden of de consument kan bij o.a. in de JACK & JONES winkels zelf een bestelling plaatsen middels een bestelzuil.
COVID-19
Tijdens de coronacrisis is BESTSELLER gestart met verschillende initiatieven om haar klanten in deze lastige tijden te kunnen ondersteunen. Het merendeel van de merken is begonnen met het organiseren van livestreams om haar klanten, ondanks de maatregelen toch de mogelijkheid te bieden om een duidelijk beeld van de collectie te krijgen. Tijdens de livestreams konden de klanten realtime vragen stellen aan een sales representative van het merk. Daarnaast is aan de klanten ondersteuning geboden bij het inzetten van Social Media om via deze kanalen toch te kunnen blijven verkopen aan de consument. Deze ondersteuning bestond uit het creëren van content, aanreiken van tips & tricks en een online cursus voor het inzetten van social selling.
SOCIAL SELLING
Sinds de start van de corona crisis zetten een aantal merken binnen BESTSELLER in de retail winkels social selling in. Onder andere VERO MODA, VILA en PIECES verkopen de collecties hierbij via de lokale account op Instagram en Facebook. De klanten kunnen zo toch op de hoogte blijven van het aanbod, worden geïnspireerd en kunnen in contact blijven met hun lokale winkel. Voor de betaling van de bestelling wordt gebruik gemaakt van Tikkie. Dit is een simpel en gebruiksvriendelijk betaalsysteem dat het plaatsen van de bestelling door de klant nog makkelijker maakt.
SUSTAINABILITY
Naast de voordelen die digitalisering biedt voor de klant en voor de interne processen van BESTSELLER, biedt het ook duidelijke duurzaamheidsvoordelen. Zo is VERO MODA nu vrijwel papierloos. De NOOS-catalogi 100% digitaal en zijn deze te allen tijde beschikbaar op VERO MODA’s B2B platform – VERO MODA VENUE. Digitalisering is al geruime tijd een prioriteit binnen BESTSELLER, omdat het voor alle activiteiten slimmere processen aanwakkert. Naast VERO MODA maken ook de andere merken binnen BESTSELLER ambitieuze stappen om samen met haar partners de toekomst digitaal toegankelijk te maken.
FUTURE STEPS
De focus van BESTSELLER ligt niet alleen nu, maar ook in de toekomst op het inzetten van digitalisering. BESTSELLER is continu bezig om het aanbod aan digital solutions uit te breiden en samen met haar klanten te werken aan een gezamenlijke digitale toekomst. Het aanbod van digital solutions zal dit jaar nog worden uitgebreid met DIRECT NOW en een digital customer onboarding platform.
DIRECT NOW is een nieuw online universum binnen het bestaande DIRECT platform waarbij de customer journey vanuit een B2C oogpunt wordt benaderd. Er wordt niet alleen ‘best sold’ data gedeeld met de klant, maar er worden ook persoonlijke aanbevelingen gekoppeld aan het inkoopgedrag van de klant. Daarnaast krijgt de klant van alle BESTSELLER merken de volledige stockpositie en pipeline inzichtelijk.
Het online customer onboarding platform is een nieuw professioneel platform waar nieuwe klanten zich kunnen aanmelden en kunnen aangeven in welke merken zijn interesse hebben. Daarnaast is het ook geschikt voor bestaande BESTSELLER klanten die interesse hebben in het toevoegen van een ander merk. Het hele onboarding-proces zal digitaal plaatsvinden waarbij de klant te allen tijde op de hoogte is van de status.
DIGITAL FASHION DAYS
Van maandag 7 september t/m vrijdag 11 september houdt BESTSELLER de jaarlijkse Digital Fashion Days voor haar klanten. Dit jaar zal het event 100% digitaal zijn. Alles draait gedurende deze week om sterke deals en de ondersteuning van klanten bij de doorverkoop, social media inzet en het gebruik van de digitale BESTSELLER tools. Dit wordt onder andere gedaan door middel van live streams vanuit de sales representatives en webinars gegeven door externe experts.
Ga voor meer informatie naar www.bestsellerDFD.com
MEER WETEN?
Meer weten over de digital solutions die BESTSELLER biedt? Neem contact met ons op.
CONTACT
Lisette Brookhuis Marketing & PR manager BESTSELLER lisette.brookhuis@bestseller.com // 020-4564440