Black Bananas: ‘de verkoop is opeens geëxplodeerd’
Het Nederlandse streetwearlabel Black Bananas doet momenteel goede zaken. De nabestellingen blijven binnenstromen, de collectie is uitgebreid met een kinder- en vrouwenlijn en onlangs opende een pop-up shop in Amsterdam. “We waken ervoor dat we het merk van ‘die hoodie’ blijven. We willen blijven doorontwikkelen.”
Afgelopen maand heeft Black Bananas een pop-up shop geopend op station Amsterdam Centraal, waarom?
Oprichter/eigenaar Wesley Balnikker: “We wilden nog wat extra geluid maken en meer bekendheid creëren in Amsterdam, waar we al bij een aantal retailers liggen. Daarbij is het een mooie plek om events te organiseren, die we anders op het hoofdkantoor of op andere locaties houden. En we zijn er in goed gezelschap naast merken als Daily Paper en Ninety Four.”
Is dit een testcase voor een vaste winkel?
“Misschien is dit wel een goede try-out ja. Het is vrij klein, maar het geeft een goed idee van hoe de retail werkt. Ik twijfel of het hebben van eigen winkels een goede zet is voor ons. Als ik kijk hoe moeilijk sommige retailers het hebben, maar anderen lukt het dan juist weer wel om flink te groeien. Aan de andere kant: we hebben inmiddels een aardig dealernetwerk, met zo’n tweehonderd verkooppunten ook best veel retailers. De zaken gaan bij hen erg goed.”
We horen regelmatig enthousiaste verhalen over Black Bananas.
“Afgelopen jaar was echt ons jaar. Met name in de winter is de verkoop opeens geëxplodeerd. Iedereen wilde opeens onze anorak hoodie. Ik weet nog dat we aan het brainstormen waren over items die iedereen zou moeten willen hebben. Toen deze hoodie uitkwam, merkten we al na een paar dagen dat het raak was. We hebben heel veel bijbesteld en nog steeds is het een goed item. Nu brengen we dit model elk seizoen in andere kleuren en materialen en is uit voorraad verkrijgbaar.”
Wat is op dit moment een bestseller?
“We hebben de anorak hoodie vertaald naar een nieuw model, de incognito hoodie. De capuchon kan je helemaal dichtritsen waardoor je een masker van ons aaplogo ziet. Die verkoopt heel leuk, we hebben er ook een marketingactie bij bedacht. Een video in de stijl van Opsporing Verzocht, waarbij een overval op een winkel in scene is gezet. De dieven nemen hierin alleen de black Bananas-collectie mee.”
De tekst wordt vervolgd na de foto.
De Incognito hoodie
Wat maakt het merk aantrekkelijk voor retailers en consumenten?
“Op dit moment toch vooral onze hoodies. Ik ben nu bijna negen jaar bezig, waarvan de eerste vijf jaar alleen via online. Daarna pakten wat winkels het merk op, maar na de anorak hoodie gingen de zaken opeens heel snel. Toch waken we ervoor dat we het merk van ‘die hoodie’ blijven. We willen blijven doorontwikkelen en steeds nieuwe producten toevoegen waar je nieuwe doelgroepen mee kan aanspreken. Deze winter hebben we jassen in de collectie, waarbij als je een foto ervan maakt, je een olie-achtige kleur ziet. Zo willen we elk seizoen vernieuwende eyecatchers brengen.”
Waarmee onderscheid je je van andere merken?
“Met design. We willen creatives zijn, geen volgers. We copy-pasten niet van grote merken. Dat vind ik te gemakkelijk, liever bedenken we zelf dingen. Dit maakt ons geloofwaardig en aantrekkelijk. En we onderscheiden ons met de manier waarop we Black Bananas in de markt zetten. Veel merken gaan voor een luxe uitstraling, wij gaan voor een stoer en rauw met een knipoog. Zelfs ook voor de kinderlijn. De jeugd vindt dat soort dingen cool. Ik geloof erin dat je met de juiste marketing het verschil maakt in de mode.”
Voor wie is Black Bananas?
“We richten ons qua prijs op het betaalbare middensegment. Wat betreft winkels liggen we veel in gemengde zaken, voor vrouwen en mannen, die streetwear en sportieve merken verkopen. Onze doelgroep lag lange tijd tussen de 16 en 35 jaar, maar dit najaar ligt de kinderlijn – van maat 128 tot en met 176 – voor het eerst in de winkel. Het is een megasucces. Het eerste weekend was alles op en we zijn nu bezig met de derde re-order. Die kids kennen ons al van de volwassen collectie en doordat veel rappers, dj’s en voetballers Black Bananas dragen.”
De tekst wordt vervolgd na de foto.
Het succes van de kindercollectie heeft het merk en kindermode-ondernemers verrast.
Hoeveel collecties maken jullie?
“Twee collecties voor zomer en winter. Deze droppen we vervolgens in vier delen. Tussendoor schrijven we items bij en komen we met flashdrops, waarbij we op actuele trends inspelen. Afgelopen seizoen was neon bijvoorbeeld een belangrijk thema en dan brengen wij hoodies en trainingspakken in die kleuren. We zijn in staat redelijk snel te produceren. Na-orders zijn soms al in zo’n twee weken mogelijk. We hebben mazzel met onze fabriek in China, waar veel mogelijk is. Op deze manier is het fijn werken voor ons, maar ook voor de winkels. Zij hoeven niet al te groot in te kopen, waardoor de risico’s worden beperkt.”
Wat houdt jullie verder op dit moment bezig?
“Er komt voor zomer 2020 een nieuwe lijn voor vrouwen. We draaien nu een pilot op onze site om de eerste reacties te peilen en daarna wordt dit ook beschikbaar voor onze dealers. Veel retailers verkopen al aan vrouwen, vooral de kleinere maten. Met deze vrouwencollectie willen we een beter alternatief bieden met meer aansluitende pasvormen.”
Wat kunnen we de komende tijd verwachten van Black Bananas?
“In 2020 gaan we meer internationale stappen nemen. We zijn dit jaar gestart in België en denken nu aan Duitsland en Engeland. Volgend jaar komen we met een collab met een groot Engels merk, dus dat zou een mooie kennismaking op die markt zijn. We willen blijven groeien, ik neem geen genoegen met waar we nu staan. Ik ben altijd bezig met een goede volgende stap.”
Black Bananas wil meer bieden dan unisex stijlen.
Een andere blikvanger van dit seizoen: de reflecterende jacks.