Black Friday: moet je er wel/niet aan mee doen?
Wat doe jij met Black Friday? En hoe ga je er mee om? Die vraag stelden we vorig jaar al aan een aantal moderetailers. Veel retailers omarmen de dag, maar er is ook weerstand. Feit is wel dat Black Friday een serieus moment is om de consument met flinke kortingen naar je winkel of webshop te lokken. De kortingsacties beperken zich ook niet meer tot één dag. Sommige kortingsacties lopen door tot in het weekend of duren soms wel een week, zoals bij het merk NA-KD, dat komt met een Black Week.
Passantenteller Bureau RMC concludeert dat het dit jaar drukker wordt in de Nederlandse winkelstraten, juist dankzij Black Friday. Het bedrijf monitort de drukte in winkelstraten met speciale sensoren en zij hebben de gegevens van de laatst 3 jaar op een rij gezet. Daaruit blijkt een signficante toename van het aantal consumenten dat op pad gaat.
In de Verenigde Staten wordt Black Friday traditiegetrouw een dag na Thanksgiving gehouden, de belangrijkste Amerikaanse feestdag. De detailhandel daar riep het initiatief in het leven om met extreme kortingen van hun overtollige voorraad af te komen. De Nederlandse variant mist die context. Toch blijkt de timing verrassend goed, met oog op de feestaankopen voor Sinterklaas en Kerst.
Weerstand
Maar de weerstand, die neemt ook toe. Thomas Oebens, eigenaar van Oebens Mercantile schreef vorig jaar al op Instagram: ‘Vandaag is het vrijdag. Net als elke vrijdag voorzien we onze gasten van geselecteerde producten en persoonlijke service. #no#blackfriday.’ Oebens – die alleen in januari en augustus aan kortingen doet – legt verder uit: “Het geven van kortingen is de makkelijkste weg. Er zijn zoveel manieren om te ondernemen. Wees nou eens creatief bezig met je bedrijf, je producten en het blij maken van je klanten. Ik word er gek van als ik ’s ochtends naar mijn winkel loop en steeds weer de grote saleborden bij de grote ketens zie. Dat kan anders.”
LEES OOK: Retailers spreken zich uit tegen Black Friday: ‘wij hebben onze marges kneiterhard nodig’
Ook Michel Noordermeer van de Haarlemse zaak Kloffie postte op Black Friday in 2017 een oproep tegen de kortingsdag: “Wij doen niet mee aan Black Friday! Niet omdat wij jullie geen korting gunnen, maar omdat wij onze marges kneiterhard nodig hebben. Niet alleen voor onze vaste lasten (en dit zijn er wat), maar voor nog meer zoals elke dag met voldoende mensen op de vloer staan, zodat iedereen de persoonlijke service en aandacht krijgt waar hij of zijn recht op heeft.”
‘Geen tussentijdse sale’
Ook dit jaar zijn er retailers die zich uitspreken tegen de kortingsdag. Zo zegt Jessica van Nieuwkerk van de webshop Suus & Suus uit Lisse op Instagram: “Ik krijg veel vragen over Black Friday. Wij kiezen ervoor om geen tussentijdse sale te houden. Zo komen we op voor eerlijke prijzen in de mode industrie. Met pijn in mijn hart gaat elk seizoen alles in de sale. Dus daarom geen Black Friday deals bij ons. Pak daarom je kans en bestel een item wat met liefde en zorg is gemaakt voor jou en je kids. Zo support je small businesses en voorkom je overconsumptie.”
Meer passanten in de winkelstraat
Er is ook een andere kant, zegt Bureau RMC, dat onder meer passanten telt. Zij zien voordelen voor de winkelstraat. Op 15 november publiceerden zij een persbericht, waarin ze concluderen dat het in 2017 tijdens Black Friday 16 procent drukker was in de winkelstraten ten opzichte van 2015. “Opvallend is dat toen de dagen erna ook meestegen. Waar deze dagen voorheen een flinke min lieten zien, deelden ze in 2017 volop mee in de drukte. Retailers laten steeds meer hun aanbiedingen tot in het weekend doorlopen.”
Piekmomenten
Ook noteerde Bureau RMC de drukste momenten van Black Friday: “Het drukste moment op Black Friday is normaal gesproken tussen 15.00 en 15.30 uur, maar ook de avond groeide vorig jaar fors. Op de zaterdag laat de middag (14.30-15.00 uur) een druktepiek zien. Op die dag zien we echter ook dat de ochtend aan belangstelling wint. Tussen 9.30 en 10.00 uur lijken veel consumenten erop uit te trekken in de hoop een goede deal te scoren. Black Friday is vooral populair onder jongeren: 30% van de bezoekers viel vorig jaar in de leeftijdscategorie 15 tot en met 24 jaar.”
Het bureau verwacht dat de drukte op Black Friday dit jaar nog sterker zal stijgen dan in 2017, met maar liefst 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Het advies dat RMC geeft is vol in te zetten op Black Friday: “Maak goed zichtbaar in de etalage of met borden dat je meedoet en zet social media in om mensen naar je winkel te trekken.”
LEES OOK: Black Friday in Nederland: hoe ga je ermee om? [analyse]
Focus niet alleen op korting
Dirk Mulder, sectoreconoom bij ING constateerde vorig jaar al dat kleinere retailers vaak niet de optie hebben om alleen maar op prijs te concurreren, terwijl Black Friday hoofdzakelijk een kortingsdag is. Zijn advies: ga niet te ver met afprijzen en zoek het niet alleen in korting. “Focus ook op de rest van de beleving. Je kunt er ook voor kiezen om Black Friday te combineren met een gratis schoenpoetsbeurt of stijladvies. Als je elkaar puur op prijs gaat beconcurreren, trekken de zelfstandige winkeliers op een gegeven moment aan het kortste eind. Consumenten gaan er namelijk niet meer schoenen van kopen.”
Wat vind jij van Black Friday? Doe je mee? Doe je niet mee? En wat kun je ertegen doen?