TOP

Bouwen aan een merk begint met het label

EE Labels blogt elke maand voor Textilia over het bouwen van je merk. Deze keer legt Marc Evers uit hoe je een goed label neerzet.

Het ontwerpen van een mooie collectie is één ding, maar een goed merk is minstens zo belangrijk. En een goed merk begint met een label. Marc Evers van EE Labels legt het aan je uit.

Onderscheidend ontwerp

Een merk bouwen of herpositioneren is een kunst die veel van je vraagt. Allereerst moet je natuurlijk onderscheidend zijn in ontwerp, zoals de conceptuele collectie van Iris van Herpen. Maar het kan ook in een detail liggen, zoals de geprinte colbertvoering, die het handelsmerk van Hans Ubbink werd.

Merknaam en beeldmerk

De volgende stap is de merknaam. Is die eenmaal geregistreerd dan volgt een goed beeldmerk. Heel belangrijk is dat een beeldmerk, in de huidige overvloed aan beelden die je per dag ziet, blijft hangen bij de doelgroep. En of dat beeldmerk wel op elk formaat werkt. Vooral op het label of de hangtag, want dat is voor de consument de afzender. Daarom is het zaak om zodra de eerste ontwerpen klaar zijn, je ideeën aan een labelspecialist voor te leggen. Een goed persoonlijk advies over de uitvoerbaarheid van de schetsen in het beginstadium kunnen tijd en ergernis besparen in het verdere productieproces.

Materiaal en uitvoering

Als het besluit voor het artwork eenmaal vastligt, volgt de keuze voor materiaal en uitvoering. Daarin zijn ongelooflijk veel mogelijkheden. Weven in taffet, satijn of superdamast? Naar welke uitstraling ben je op zoek? Chic of sturdy? Wil je een glanzend, katoenen of mat effect? Weef of print? Ook voor de hangtag bestaat er een bibliotheek aan papier- en kartonsoorten. Voor het koordje zijn de keuzes legio. Daarna volgt het monsteren en kom je tot de perfecte labeling voor je merk.

Labeling

Nu het steeds moeilijker en duurder is om je doelgroep te bereiken, wordt labelling een steeds belangrijker onderdeel van de marketing. Het label is jouw ‘point of sale’-moment. Dáár beslist de consument. En de bonus: een goed merklabel blijft de hele levensduur met het kledingstuk verbonden en dus ook communiceren met de klant. Een heel mooi voorbeeld hiervan vind ik het label van shirtmaker Arrow, dat elke dag tegen me zegt “Have a nice day”.

De volgende keer meer over hoe je een label ‘smart’ kunt maken en meer toegevoegde waarde kunt geven.

Marc Evers is directeur en eigenaar van EE Labels, de enige labelspecialist met eigen productie in Nederland.