Bread & Butter: hoe feller hoe beter
Vooral in de denimhal valt op dat er een flinke stoelendans heeft plaats gevonden op Bread & Butter. Grote namen als Levi’s, Replay, Diesel, Miss Sixty, Bench en Ralph Lauren Denim & Supply staan er niet meer. Bovendien is er meer ruimte tussen de stands. De algehele indruk van standhouders is dat het qua bezoekers rustiger is dan normaal. Aan de andere kant is er meer ruimte voor nieuwe exposanten, die de beurs aangrijpen voor het leggen van contacten op met name de Duitse markt.
Neon versus blauw
In de collecties van jeansmerken zijn er twee richtingen. Aan de ene kant zijn er de merken die inzetten op de gekleurde denim in neonkleuren, vaak in een wat vlekkerig geverfde wassing. Ook de tops doen mee met de knalkleurentrends, soms ook in tie&die of doorgelopen kleuren. Aan de andere kant houden merken vast aan het authentieke jeansbeeld, met focus op wassing en pasvorm. Zo was in de pop-up show van G-Star vrijwel alleen blauw en zwart te zien.
Focus op denim
Daarnaast zetten merken sterk in op ‘iets extra’s’ bij hun jeans. Wrangler en Gsus doen het met toevoegingen zoals aloë vera voor een verzorgende werking, Fornarina zet in op pasvorm met de Perfect Shape Denim, met een speciale superstretch die niet ‘uitlubbert’. Verder zien we veel sweatshirts, gekleurde zomerbreisels en korte jeansrokjes.