Coccinelle reduceert annuleringen door RFID met meer dan 60 procent
De high-end kinderkledingretailer Coccinelle optimaliseert zijn voorraadnauwkeurigheid door middel van RFID* waardoor het aantal webshop-annuleringen met meer dan 60 percent kon worden verlaagd. Hiervoor is Nedap de leverancier van de RFID Point-of-Sale (POS) en handlezers plus bijbehorende iOS app. Voor een automatische verwerking van de voorraadmutaties is de RFID oplossing van Nedap gekoppeld aan het Softwear ERP- en kassasysteem.
Nee-verkoop door voorraadverschillen
De gezamenlijke voorraad in de zes fysieke winkels van Coccinelle en in het distributiecentrum is tevens de voorraad voor de webshop. Door verschillen tussen de administratieve voorraad in het ERP-systeem en de daadwerkelijke voorraad kwam het in het verleden geregeld voor dat producten waren uitverkocht en klanten werden teleurgesteld. Om de klanttevredenheid te waarborgen en de voorraadnauwkeurigheid te verbeteren, heeft Coccinelle besloten om RFID technologie in te voeren.
Verhoogde voorraadnauwkeurigheid met RFID
Alle producten worden in het distributiecentrum van RFID labels voorzien waardoor alle verstuurde goederen kunnen worden geregistreerd met de !D Hand, een geavanceerde RFID handlezer, en automatisch in het ERP-systeem kunnen worden verwerkt als ‘verzonden’.
Bij de kassa worden de RFID labels van verkochte artikelen uitgelezen door een RFID POS-lezer die eveneens aan het kassasysteem is gekoppeld. Daarnaast nemen de medewerkers in de winkel twee maal per week in korte tijd de voorraad op met de !D Hand. Het resultaat van deze tellingen wordt automatisch verwerkt in het ERP-systeem. Door de 99,9% nauwkeurige registratie van de ontvangen goederen en tellingen in de winkels worden eventuele verschillen tussen de administratieve voorraad en daadwerkelijke voorraad uiterst snel opgespoord en verholpen.
De verhoogde voorraadnauwkeurigheid heeft een positieve invloed op de verkoop en de productiviteit van het personeel, omdat zij altijd en overal inzichtelijk hebben welke producten beschikbaar zijn en waar zij zich bevinden.
Marc Bakker, directeur bij Coccinelle, ligt het als volgt toe: “Onze doelstelling was om het aantal ‘nee verkopen’ in onze webshop te reduceren zonder daarbij concessies te hoeven doen in ons kwantitatieve productaanbod. Na een intensieve periode zijn we op een niveau gekomen dat onze voorraden in de fysieke winkels zeer nauwkeurig zijn geworden wat resulteert in aanzienlijk minder annuleringen in onze webshop.
Naast dit voordeel hebben wij enorme efficiencyslagen kunnen maken in ons DC doordat het RFID- proces ons in staat heeft gesteld meerdere handelingen te laten vervallen en doordat een groot aantal handelingen sneller uitgevoerd kunnen worden. Voor de toekomst focussen we ons samen met Nedap op het uitbreiden van de functionaliteiten die de processen verder optimaliseren en verkennen we voorzichtig de voordelen die RFID marketingtechnisch kan brengen. Al met al was het een intensief traject wat meer dan de moeite waard is geweest. Sterker nog, we zouden nooit meer zonder RFID willen werken.”