TOP

Colori Shoes slaat nieuwe weg in en kiest voor pre-order: “Het milieu is de grootste winnaar”

Schoenenmerk Colori Shoes slaat een nieuwe weg in met het pre-orderconcept Colori Pre-Order Shoes. In plaats van grote voorraden en uitverkoopstress draait het nu om bewust kopen, Europese productie en duurzame keuzes. Oprichters Emilie Huber, Gijsbert Wolleswinkel en Joep Moolenburgh leggen uit waarom zij dit model omarmen, wat het betekent voor de branche én hoe ze consumenten en retailers willen inspireren om anders te denken over schoenenverkoop.

Beeld: Colori Shoes

Allereerst: Colori Shoes wordt Colori Pre-Order Shoes. Hoe is het idee voor dit nieuwe initiatief ontstaan?

“Wij hebben bewust gekozen voor het Colori Pre-Order Shoes-concept vanwege de toenemende uitdagingen binnen het traditionele businessmodel van de schoenenbranche. Het huidige systeem vereist dat winkeliers ver van tevoren bestellingen plaatsen en grote hoeveelheden maten inkopen, zonder zekerheid over het daadwerkelijke koopgedrag van de consument. Factoren zoals weersomstandigheden, economische onzekerheid en veranderend consumentengedrag maken het steeds moeilijker om verkoop en marges goed te voorspellen. Hierdoor worden seizoenen korter en neemt de druk om te stunten met prijzen toe. Het is paradoxaal dat een schoen op dag één de volle prijs waard is, en een dag later al in de uitverkoop ligt.

Het Colori Pre-Order Shoes-model draait dit om: de consument geeft eerst aan wat zij wil, en pas daarna wordt er geproduceerd. Hierdoor ontstaat er geen overproductie, is uitverkoop niet meer nodig en blijven marges gezond. Dit is de kernreden voor onze overstap naar dit innovatieve en duurzame verkoopmodel.”

Hoe hebben jullie de transitie gemaakt van traditionele schoenenwinkels naar het pre-order model, en wat waren de belangrijkste overwegingen hierbij?

“We hebben op dit moment geen schoenenwinkels meer. In plaats daarvan organiseren we passessies op inspirerende locaties, zoals een bijzondere winkel of een plek met gezellige horeca. Het draait om beleving: een leuke plek om naartoe te gaan waar klanten onze volledige collectie kunnen passen. Op deze manier creëren we een prettige, persoonlijke ervaring en dat heeft goed gewerkt. Maar: een kwalitatieve schoenenwinkel met ervaren klantgericht personeel zou natuurlijk een nog betere plek zijn om Colori Pre-Order Shoes onder de aandacht te brengen omdat klanten dan altijd welkom zijn in plaats van op een beperkt aantal dagen.”

Ontgrendel dit artikel

Wil je dit artikel gratis verder lezen? Vul je e-mailadres in of log in met Google of LinkedIn en lees direct verder. Daarnaast ontvang je 3x per week de nieuwsbrief. Afmelden is eenvoudig!