Crisis biedt kansen voor nieuwe kopersgroep
Retail Nederland staat voor een uitdaging
Iedere retailer heeft zowel crisisgevoelige als crisisongevoelige klanten als koper. Retail Nederland staat dan ook voor een uitdaging. Bestaande klanten gaan zweven en potentiƫle nieuwe klanten komen van het segment net boven de eigen formule. De retailer die het voor elkaar krijgt zijn huidige kopersgroep aan zich te binden en de zwevende koper binnen te trekken overleeft niet alleen de crisis maar komt er zelfs sterker uit.
Blijven innoveren en op alle mogelijke manieren in contact komen met uw kopersgroep zijn hiervoor belangrijke elementen. Geef de zwevende koper niet de kans een andere retailer te ‘ontdekken’. Wees echter wel subtiel in uw acties. Uw crisisongevoelige klant trekt zich weinig aan van alle commotie omtrent een verslechterd economisch klimaat. Hun uitgavenpatroon is niet aangepast en ze blijven trouw aan hun favoriete winkels. Deze winkel moet voor hen dan ook herkenbaar blijven en niet andere standaarden gaan doorvoeren op basis van bijvoorbeeld kwaliteit en/of service.
Bron: GfK multicliĆ«nt rapportage ‘Kansen in de crisis’, juni 2009.