Nieuwsoverzicht: Vans kondigt nieuwe samenwerking aan, VEJA X 7 Days Active, Medeoprichter Benetton stapt terug na onenigheid met CEO en meer
Beeld: Vans X Poenza Schouler
Vans kondigt samenwerking met Proenza Schouler aan
Vans kondigt een samenwerking aan met het in New York gevestigde dameskleding- en accessoirelabel Proenza Schouler. Beïnvloed door de wereld van kunst en design, vermengt Proenza Schouler zich met Vans’ diepgewortelde heritage in skateboarden om een interpretatie van de Classic Slip-On te creëren. De Vans x Proenza Schouler Puffy Slip-On -een heruitvinding van het iconische silhouet uit de jaren ’70- experimenteert met overdreven proporties en fijne leren materialen die draagbare luxe en modern vakmanschap laten zien.
De campagne is gefotografeerd door Alessio Bolzoni en gestyled door Thistle Brown. De campagnebeelden contrasteren de zachte textuur van de Slip-On met stedelijke elementen van New York. De Slip-On is verkrijgbaar in de kleuren ecru, zwart en resin en heeft een op maat gemaakt Proenza Schouler voetbed. De Vans x Proenza Schouler Puffy Slip-On kost €200 en is nu verkrijgbaar in ecru en zwart op vans.eu en proenzaschouler.com. De Vans x Proenza Schouler Puffy Slip-On in resin zal exclusief verkrijgbaar zijn op proenzaschouler.com en in de Proenza Schouler Flagship Store op 121 Greene Street in New York.
Basisschoolleerlingen krijgen les over de impact van mode op de planeet
Voormalige studenten van TMO Fashion Business School, Bas van Zomeren en Milto Ploem, zijn de initiatiefnemers en bedenkers van De Modebazen. Dit initiatief heeft als doel kinderen bewust te maken van de impact van mode op onze planeet en hen te inspireren duurzamere kledingkeuzes te maken. Wat begon als een onderzoeksproject tijdens hun studie BBA in Fashion aan TMO, is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle startup. In samenwerking met basisscholen, bedrijven en gemeentes krijgen kinderen lessen in duurzaam design, identiteit en stijl, upcycling en reparatie, en duurzame productiemethodes. “Kennis is de eerste stap naar een duurzamere levensstijl, ook als het om mode gaat. We leren kinderen labels lezen, de impact van fast fashion begrijpen en het belang van duurzaamheid inzien. Op deze manier hopen we de volgende generatie al op jonge leeftijd bewust te maken van de macht en de impact die zij als consument hebben op de toekomst van mode – en van de planeet,” zegt Bas van Zomeren. “Voor ons is het waardevol dat onze oude school ons hierin nog steeds steunt en faciliteert, want een deel van de duurzaamheidslessen aan basisschoolleerlingen zal plaatsvinden op de campus van TMO.” De primeur gaat naar basisscholen De Hoeksteen en De Schakel. Op dinsdag 4 juni zullen ongeveer 80 leerlingen uit groep 6, 7 en 8 naar TMO komen voor de lessen van Bas en Milto. Onder leiding van textielspecialist en -docent Roelie Gaasbeek gaan de kinderen aan de slag in het textiellaboratorium van TMO, waar ze o.a. diverse proefjes met stoffen gaan uitvoeren.
VEJA X 7 Days Active
VEJA kondigt met trots hun samenwerking aan met 7 Days Active, een high-end sportkledingmerk uit Kopenhagen dat bekend staat om de perfecte combinatie van comfort en stijl. Ideaal voor een actieve levensstijl, zowel tijdens als buiten het sporten. Voor deze samenwerking is de VEJA Impala opnieuw ontworpen, waarbij de unieke stijlen van beide merken zijn samengebracht. De Impala-trainingsschoen combineert elegantie met de robuuste functionaliteit van een sportschoen. Deze schoen is speciaal ontworpen voor gebruik in de sportschool en bij indoor trainingen met een focus op duurzaamheid, stabiliteit en comfort. De editie van de Impala is vervaardigd uit matzwart gaas van 100% gerecycled polyester met glanzende T.P.U.-accenten en neonroze details. De hiel van de schoen is voorzien van het nummer 7, wat zorgt voor een sportieve look.
Medeoprichter Benetton stapt terug na onenigheid met CEO
Luciano Benetton stapt terug als voorzitter van het familiebedrijf Benetton. Hij nam dit besluit nadat hij kritiek had geuit op de huidige CEO in een Italiaanse krant. In de Italiaanse krant, Corriere della Sera, liet Benetton weten dat er een tekort van 100 miljoen euro in de begroting ontstaan was. Dit vond hij nogal schokkend. Benetton liet weten aan de Italiaanse krant: “Toen ik het bedrijf verliet in 2012, verkeerde het in goede gezondheid met 2 miljard euro omzet en winst.” Hij houdt CEO Massimo Renon, die door hemzelf werd aangesteld, verantwoordelijk voor de verliezen. Benetton sloot 2023 af met een verlies van 230 miljoen euro, een aanzienlijk hoger verlies dan in voorgaande jaren. Het modebedrijf heeft sinds 2019 geen winst meer gemaakt. Volgens Reuters, gebaseerd op bronnen, zal Renon op 18 juni uit zijn functie als CEO worden ontheven. In Nederland heeft Benetton zeven winkels in zes grote steden.