Dagnieuws: VEJA OPENT NIEUWE WINKEL IN LONDEN, Shein onder scherp toezicht, Miu Miu opnieuw populairste modemerk wereldwijd
Beeld: VEJA
VEJA OPENT NIEUWE WINKEL IN LONDEN
VEJA heeft met trots een nieuwe winkel geopend in het hart van Londen, in samenwerking met interieurontwerper Deidra Hodgson. De ruimte van 137 vierkante meter reflecteert VEJA’s stijl. Er is gebruikgemaakt van lokale materialen en en gewerkt met bestaande elementen om een simpele en duurzame omgeving te creëren. De winkel is versierd met 5.000 op maat gemaakte stenen uit Frankrijk, die niet alleen een moderne uitstraling geven, maar ook de toewijding van VEJA aan duurzaamheid benadrukken. Door te kiezen voor natuursteen, bekend om zijn lage milieu-impact, demonstreert VEJA haar toewijding aan bewuste keuzes in alles wat ze doen. Bovendien zet VEJA zich in voor het minimaliseren van de milieu-impact in het stadsleven door dagelijkse restocks per fiets naar de winkel te brengen. In de winkel in London vind je een cobbler station waar schoenen van alle merken gerepareerd kunnen worden. Tot op heden heeft VEJA al meer dan 20.000 paar schoenen van diverse merken gerepareerd.
Shein onder scherp toezicht
De Europese Unie heeft aangekondigd dat de webwinkel Shein onder verscherpt toezicht komt te staan vanwege een nieuwe internetwet. Deze wet is van toepassing op het Chinese platform, dat wordt beschouwd als een groot online platform met meer dan 45 miljoen maandelijkse gebruikers.
Volgens de nieuwe regelgeving moeten bedrijven zoals Shein, naast Facebook en Google, voldoen aan strenge eisen voor een veilige online-omgeving. Shein zal onderzoek moeten doen naar mogelijke risico’s op illegale producten of namaakartikelen, waarvan het verslag binnen vier maanden aan de Europese Commissie moet worden gestuurd, gevolgd door jaarlijkse updates.
Shein zal ook maatregelen moeten nemen om consumenten te beschermen tegen de aankoop van onveilige producten en de digitale veiligheid van bezoekers te waarborgen, bijvoorbeeld door aanpassingen aan gebruikersinterfaces en aanbevelingsalgoritmen. Het niet naleven van de nieuwe regelgeving kan leiden tot boetes tot 6% van de jaarlijkse omzet. Shein, dat vorig jaar een omzet van ongeveer 42 miljard euro genereerde, moet rekening houden met deze consequenties. Eerder dit jaar werd Shein aangeklaagd door Uniqlo wegens vermeende verkoop van een nepversie van een schoudertasje. Daarnaast heeft de Chinese e-commercegigant al eens nagemaakte Nike-sneakers van zijn website moeten verwijderen.
Miu Miu opnieuw populairste modemerk wereldwijd
Volgens de recente ranglijst van de zoekmachine en shopping app Lyst staat Miu Miu opnieuw bovenaan als het populairste modemerk wereldwijd. Dit merk herwon de leiding na een periode waarin Prada de eerste plaats innam. Miu Miu’s populariteit steeg vooral onder mannelijke consumenten na een samenwerking met New Balance. Prada zakte naar de tweede plaats, terwijl Loewe en Bottega Veneta op de derde en vierde plaats bleven. Balenciaga maakte de grootste sprong in de top 10, van plaats twaalf naar acht.