TOP

De comeback van de baseballpet: Te combineren van casual tot chic

De revival van de nineties zorgt ook voor een comeback van de baseballpet (of: baseballcap). Modeliefhebbers dragen hem casual met jeans en een jack, maar ook steeds vaker met een nette blazer, pantalon of plissérok.

Beeld: Tommy Hilfiger

De baseballpet lijkt de afgelopen seizoenen de absolute favoriet van bezoekers van de catwalkshows. Het accessoire is dan ook opgenomen in de collecties van merken als Louis Vuitton, Tommy Hilfiger, Chanel, Gucci, Celine, Balenciaga, Burberry en Isabel Marant. Met een klein logo voorop of juist met logo’s allover. De pet vindt zijn oorsprong in het Amerikaanse honkbal waar het een onmisbaar onderdeel is geworden van het traditionele honkbaltenue. Vaak is het logo, de mascotte of initiaal van het team op de pet geplaatst, later verovert de sponsor ook een plekje op de cap.
Rond 1860 dragen de Brooklyn Excelsiors de voorloper van de baseballpet: met een afgeronde bovenkant, een klep om de ogen tegen de zon te beschermen en een knop bovenop. De pet wordt al snel gedragen door veel meer honkbalteams, doorgaans uitgevoerd in de officiële teamkleuren. Rond 1900 is Detroit Tigers het eerste team dat het teamlogo op de cap naait. In 1954 wordt de 59Fifty ontwikkeld, de zogeheten snapback, een model dat het meest lijkt op de cap die je tegenwoordig ziet.

One-size-fits-all

Aanvankelijk heeft de baseballpet een platte vorm en wordt van wol vervaardigd. Vanaf de jaren veertig gebruikt men latexrubber, waarmee de pet steviger wordt en een ronder uiterlijk krijgt. De eerste baseballpetten komen in standaard hoedenmaten, maar sinds de jaren zeventig is er slechts één maatvoering: one-size-fits-all. Dankzij een plastic riempje, klittenband of elastische band aan de achterkant van de pet zijn de caps in maat verstelbaar. Metalen (of stoffen) oogjes aan de bovenkant garanderen éxtra verkoeling. Vanaf de jaren vijftig wordt honkbal, dankzij de opkomst van de televisie, ongekend populair in de VS. Sindsdien betuigen fans hun steun aan hun favoriete team door de officiële team-pet te dragen. De cap is bovendien praktisch om het gezicht te beschermen tegen de zon. Met de introductie van zeefdruktechnieken in de jaren zestig blijkt de baseballpet het uitgelezen medium om reclame mee te maken. Er ontstaat een nieuw model dat kan worden weggeven als promotieartikel: de truckerscap. Deze bestaat uit mesh of netstof en is aan de voorkant voorzien van een schuimfront dat ruimte biedt aan logo’s. Geen wonder dat Amerikaanse politici de baseballpet gaan inzetten tijdens verkiezingscampagnes – denk aan Donald Trumps rode truckercaps waarop ‘Make America Great Again’ is te lezen.

Op de modekaart

Met de opkomst van de hiphopcultuur ontwikkelt de pet zich vanaf de jaren tachtig tot modeaccessoire. Artiesten als Dr. Dre, 2Pac en Snoop Dogg dragen snapbacks in hun muziekvideo’s. Daar doen filmsterren als Tom Selleck (‘Magnum’) en Tom Cruise (‘Top Gun’) een schepje bovenop, waardoor de pet zich positioneert op de modekaart. Jongeren draaien de pet naar achteren of opzij als uiting van persoonlijke expressie. Dat krijgt navolging in de nineties: The Fresh Prince of Bel-Air uit de gelijknamige serie en de vrouwelijke rappers van Salt-N-Pepa tonen zich fervente fans van de ‘omgekeerde cap’.
In de eerste decennia van de huidige eeuw wordt de baseballpet voornamelijk gedragen tijdens het sporten en ter bescherming tegen uv-straling. Met de revival van de nineties komt de weg weer vrij voor de baseballpet als modestatement. Door de aanschaf van een betaalbaar item als een pet kunnen mensen zich tóch een designermerk veroorloven, waar labels als Gucci, Chanel en Louis Vuitton op inspringen. Tijdens Pitti Uomo van januari jongstleden zien we de baseballpet als een belangrijk trenditem in combinatie met varsity jackets. Maar je ziet de cap ook steeds vaker als casual twist bij een klassiek kledingstuk als blazer of chique rok. Daarmee toont de baseballpet zich ook buiten het sport- en streetwearsegment een blijvertje.

Dit artikel verscheen eerder in Textilia magazine.