TOP

De mannenmodetrends voor zomer 2022: speels en meer volume

Zomer 2022 lijkt nog ver weg, maar de mannenmodetrends voor die periode heeft trendwatcher Edwin van den Hoek al in kaart gebracht. Hoe zien die eruit? In elk geval komt er meer fun in fashion en worden de broeken weer wat ruimer.

Trendwatcher Edwin van den Hoek presenteerde op 26 november zijn visie op de mannenmode trends voor zomer 2022 in Amsterdam-Noord. Hij leidde zijn presentatie in door maatschappelijke en politieke situaties te schetsen die invloed hebben op wat we op de catwalks en in ontwerpen terugzien. Covid-19 speelt daarin een grote rol. “Het is een gekke tijd waarin door corona nauwelijks live fashion shows werden gehouden en beurzen niet zijn doorgegaan, waardoor je inspiratie mist”, zegt Van den Hoek. “Maar het leidt ook tot een nieuwe creativiteit, zoals we zagen bij de show van Moschino die de collectie op marionetten toonde en daarmee op een vindingrijke manier de aandacht op de ontwerpen wist te vestigen.”

Marionettenpop van Jeremy Scott, ontwerper van Moschino .

Betere wereld

Wat ook nog steeds trending is, is de overproductie en vervuiling die de mode-industrie al langere tijd parten speelt, stelt de trendwatcher. En nu de mondkapjes de wereld domineren, biedt dat mogelijkheden om je als mens of merk te onderscheiden. Tegelijkertijd is het is ook een product dat leidt tot vervuiling nu mensen ze gewoon op straat gooien. “De nieuwe generatie dertigers trekt zich dat aan en uit die groep komen ook initiatieven waarmee ze willen bijdragen aan een betere wereld. De Nederlandse mode-ontwerper Bas Smit die met zijn Sheltersuit Foundation van jassen met een aanritsbare slaapzak maakt en Boyan Slat die met zijn project The Ocean Clean-up de plastic soep op zee opruimt.” Die generatie denkt veel minder in hokjes, voegt de trendwatcher toe, en hecht minder aan genderverschillen dan oudere generaties. “Uit onderzoek blijkt ook dat de jongeren van nu vaker op de afdeling van de andere sekse shoppen. Je ziet dat er in marketing ook anders wordt gedacht over idealen en zo zie je mensen met een maatje meer en vaker verschillende huidskleuren in campagnes verschijnen.”

Puur natuur

De maatschappelijke ontwikkelingen worden gedomineerd door corona en dat zorgt enerzijds voor een verschuiving van zakelijke kleding naar meer home wear. Maar ook voor meer fun en speelsheid in de mannenmodetrends met een hang naar puur natuur en bekende vormen, kan worden geconcludeerd uit de vier trends die Van den Hoek heeft geformuleerd: Juvenile, Digital, Rural en Nostalgia. De belangrijkste kleuren in deze trends zijn wit, lemon, mint, fris blauw, lila, licht roze, fuchsia, oranje rood, cognac- en tabac, curry, aubergine, steenrood, brons, flessengroen, royal blue en grijzen met een zweem van blauw of groen.

Juvenile

In dit thema staan jeugdigheid en speelsheid centraal. De catwalkshow van Louis Vuitton van augustus dit jaar in Shanghai is daarvan een goed voorbeeld. Daarbij liepen modellen rond in ontwerpen die waren bekleed met fantasierijke poppetjes, van klein tot groot. De grote figuren zijn opblaasbaar en daarin legt Van den Hoek de parallel met technische ontwerpen waarbij luchtkamers in stof zijn geweven, waardoor er tubes ontstaan die tevens een isolerend effect hebben. Maar het verwijst ook naar lichtgewicht, wat vooral is terug te zien in accessoires. Juvenile heeft ook betrekking op cartoons en graphics, wat zich uit in samenwerkingen die labels zoeken met grafische kunstenaars om unieke stukken te maken of waarmee kleding kan worden gepersonaliseerd door middel van tekst of art work. De kleuren in dit thema zijn frisse pastels aangevuld met donkere tinten in color blocks. [Tekst gaat door onder de video]

Video mannenmodecollectie voor zomer 2021 door Virgil Abloh in Shanghai. Credit: Youtube/Louis Vuitton.

Rural

Deze trend gaat over de rol die de natuur speelt en het onderdeel dat de mens daarvan wil uitmaken. De mens is zich er van bewust dat het roer om moet en zoekt naar of maakt al gebruik van duurzame en biologisch afbreekbare materialen, zoals spinnenzijde van Amsilk. Duurzame technieken zoals verven met bacteriën zoals Puma doet, worden steeds vaker toegepast. Merken communiceren daarover ook steeds vaker naar de consument, die ook vraagt om die transparantie. Bij Rural hoort ook het herstellen van kleding, wat in ontwerpen is terug te zien in patch-work, en breisels die tegen elkaar aan zijn gelegd. Hier zien we ook huisvlijt terug: borduur, brei, kant en kruissteekpatronen bijvoorbeeld. Opvallende dessins zijn klassieke ruiten die een used look hebben gekregen met bijvoorbeeld rustieke garens en bloemdessins. Met stijgende populariteit van home wear uit zich in dit thema door zomerse huispakken in linnen, mooie ochtendjassen in lichte materialen. Het landelijke element in deze trend vertaalt zich in ambachtelijke looks die refereren aan het boerenleven en werkkleding die wordt voorzien van fournituren, buckles en grote, opgestikte zakken bijvoorbeeld.[Tekst loopt door onder de foto’s]

Digital

Door de verplichting om thuis te werken tijdens de coronapandemie zijn mensen en bedrijven nog sterker gedigitaliseerd. De digitalisering vertaalt zich in het productieproces in 3d-ontwerpen die nog niet eens echt bestaan en pas worden gemaakt als er fysiek vraag naar komt. In stoffengebruik wordt gekozen voor materialen zoals lichtgewicht nylons en stoffen die van glans of een coating voorzien zijn. Tegelijk zie je hier 3d-printing terug of structuurstoffen als jacquard. Digital kenmerkt zich door opgeblazen ruiten en grafische dessins waarbij het eigen logo als basis is gebruikt voor het dessin in plaats van het merklogo groot op het voorpand te plaatsen, bijvoorbeeld. Er wordt gespeeld met optische effecten. In dit thema komen uitgesproken kleuren terug die verwijzen naar het beeldscherm. Naast sportswear is dit terug te zien in urban en streetwear door gebruik van transparante nylons, mesh, collages in artwork zoals het knippen en verleggen van dessins.[Tekst loopt door onder de foto’s]

Nostalgia

Deze trend gaat over de hang naar de jaren zeventig, zoals in de film ‘Once upon a time in Hollywood’ van Quentin Tarantino, maar vertaald naar nu. Hier zijn nieuwe belijningen te zien in kostuums, met flared broeken met volume, gecombineerd met cropped bovenstukken. Tops zijn er in fijnbrei, jerseys en er verschijnen linnen zomer T-shirts. Veel gebruik van leer en suède in kleding en accessoires. Ook denim komt in dit thema terug, maar dan anders toegepast, in schoenen bijvoorbeeld. Kenmerkende kleuren voor Nostalgia zijn camel, bruin en bottle groen en die zie je terug in klassieke ruiten met donker blauw, bruin, zand en kaki. De vernieuwing zit hier in de verticale strepen voor kostuums, jacks, T-shirts en polo’s. Ook zijn er bladdessins te zien, maar dan niet op de tropical wijze die we kennen van de laatste zomers; nu is het veel tonaler en rustiger. Ook de tatoeageprints die we kennen van de huid komen gebreid of geprint terug op accessoires. En wie dacht dat de stropdas misschien een comeback zou maken, heeft het mis. De das wordt vervangen door een sjaaltje en bandana’s, sjiek of stoer geknoopt om de nek.

Lees ook: ‘De mannenmode voor zomer 2021: Vrolijk en vrouwelijk’

Lees ook: ‘Dit zijn de mannenmodetrends voor winter 2021-2022’

Foto’s: L’Estrop