TOP

De opkomst van digitale mode en hoe het de modesector verandert

Men zegt wel eens dat de toekomst van de modesector digitaal is. De opkomst van digitale mode is zeker opmerkelijk te noemen. Aanvankelijk leek het beperkt te zijn tot socialemediatoepassingen, maar samen met de ontwikkeling van de metaverse ontstaan er ook nieuwe digitale mogelijkheden. Toch zal de achterliggende blockchaintechnologie niet alleen disrupteren. Men verwacht namelijk dat het de sector ook kan versterken.

Digitale mode biedt mogelijkheden voor de modesector

Wil je een nieuwe profielfoto met een modestuk? Dan hoef je het niet echt te kopen. Via allerlei marktplaatsen koop je het modestuk digitaal en krijg je binnen een paar dagen een foto met het digitale modestuk dat professioneel op je lichaam is bewerkt. Hierdoor kan je bijvoorbeeld een leren jasje van het kledingmerk TTSWTRS, dat normaal gesproken meer dan 1500 dollar kost, voor slechts 25 euro “aanschaffen”.

De kritiek is vaak dat dergelijke digitale mode weinig toepassingen heeft buiten de socialemediaplatformen, maar dat is niet helemaal waar. Voor een voorbeeld daarvan verwijzen we naar het modetijdschrift Haute Living. Daarop werden digitale kledingstukken van luxemodeontwerpers op mensen afgebeeld en konden lezers via een QR-code genieten van AR-functionaliteiten. Vervolgens konden ze een bestelling plaatsen. In de toekomst zullen modehuizen steeds vaker zo’n digital-firstaanpak hanteren. Dat wil zeggen dat mode eerst digitaal wordt ontworpen en op die manier aan het publiek wordt voorgesteld, in plaats van daadwerkelijk ontwerpen te fabriceren en ze in twintig koffers van het ene naar het andere land te verschepen om ze in allerlei modeshows aan het publiek te tonen.

Metaverse en modieuze NFT’s

Als de metaverse tot stand komt, zal dit steeds vaker het speelveld worden van digitale experimenten van modehuizen. Daarbij maakt men gebruik van zogeheten NFT’s (non-fungible tokens) die gratis of tegen betaling worden aangeboden. Dit maakt het mogelijk om de eigenaar te worden van een virtueel kledingstuk. De nodige rechten worden opgeslagen op de blockchain, net zoals dat gebeurt als je cryptomunten koopt via platforms als Bitcoin Prime (bitcoinprime.io/nl/).

NFT’s bieden heel wat voordelen en ook hier is het zeker niet alleen verre toekomstmuziek. Ook vandaag zien we al dat digitale kleding wordt gebruikt in videospelletjes en in VR-werelden. De verwachting is dat de vraag naar dergelijke NFT-kleding de komende decennia explosief zal toenemen. Dat zal niet alleen mogelijkheden bieden voor de gevestigde waarden in de modesector, maar ook voor nieuwe bedrijven.

Toekomstmogelijkheden door de blockchain

Digitale mode in de vorm van zogeheten NFT’s verstoren dan wel de klassieke mode-industrie, toch heeft de achterliggende blockchaintechnologie ook voordelen te bieden. De op de blockchain gebaseerde textieltoeleveringsketens vormden een van de eerste praktische toepassingen van de blockchain. Het helpt de afkomst van grondstoffen aan te tonen en tegelijkertijd gaat het namaak tegen, iets waar de mode-industrie al langer mee worstelt. Daarenboven kunnen modebedrijven steeds beter hun ethische sourcing communiceren aan consumenten en komt het tegemoet aan de groeiende duurzaamheidseisen. Kortom: de blockchain heeft de modesector veel te bieden. Niet voor niets houdt men deze technologie nauwgezet in de gaten.