TOP

De passpiegel, voor of achter de klant staan?

Regelmatig loop ik winkels tegen weerstand op voor wat betreft de plek voor de spiegel als verkoper. Op het eerste gezicht klinkt het wat onnozel. Huh? Je staat voor de klant, dan kun je toch alles goed beoordelen? Het gebeurt automatisch, maar de klant heeft vaak het gevoel dat hij wordt gekeurd of beoordeeld.

Hoe moeilijk het soms ook is het anders te doen dan wat men jaren lang gewend is, er zit wel enige logica in.

Vijf kilo te dik

Stel je voor: ik kom als vrouw met hetzelfde probleem dat bijna 90% van alle vrouwen hebben. Je vindt jezelf 5 kilo te dik. Die paar kilo’s teveel worden voor de spiegel op de winkelvloer altijd veelvoudig blootgelegd. Op de hanger leek die broek, jurk of dat topje toch een stuk leuker dan nu ik hem aan heb. Continu switcht mijn blik van mijn spiegelbeeld naar die verkoopster in maatje 36 waarbij alles blijkt te kloppen. Gefrustreerd druip ik weer af in mijn (pas)hok en ren het liefst zonder aandacht (en zonder aankoop) de winkel uit.

Als styliste worden wij vaak ingehuurd om klanten van modeondernemers te ‘verwennen’ met advieswerk over de collectie dat ligt en hangt te pronken in de winkel. Na een korte introductie wordt snel een vertrouwensband opgebouwd als basis voor het advies. Bepaalde lichaamsverhoudingen worden besproken, wat direct een professionele uitstraling geeft.

Mogelijke aankoop

Als deze klant vervolgens uit de paskamer komt gaat u achter hem of haar staan en kijkt u samen in de spiegel naar het resultaat. Het gaat nu puur en alleen om de mogelijke aankoop van deze klant. Vanuit deze positie kun je de klant heel goed duidelijk maken hoe haar schouders, taille, heupen benen, enz. passen in het kledingstuk. Je kunt ook gemakkelijker de klant aanraken en de kleding herschikken. Op dat moment gaat het er niet om hoe trendy jij als verkoopster er uit ziet maar puur om aandacht voor die klant. Probeer het maar, het werkt echt!

www.nellekemulder.nl