De toekomst van de mode-industrie is digitaal
De mode-industrie heeft de afgelopen jaren veel veranderingen ondergaan. Natuurlijk weet niemand wat de toekomst exact zal brengen, maar volgens experts is er alvast iets duidelijk: de toekomst van de mode-industrie is digitaal. De coronapandemie, waarbij bijvoorbeeld modeshows digitaal werden georganiseerd, heeft dit versneld.
Digitale innovaties in de modesector: een gevolg van de coronapandemie
Door de coronapandemie werd het voor modebedrijven minder eenvoudig om hun doelpubliek te bereiken. Het heeft ervoor gezorgd dat merken creatief met de mogelijkheden omgingen en nadrukkelijk hebben ingezet op de digitale kanalen. Modeshows werden achter gesloten deuren gehouden, maar er volgde wel een livestream. Er werden ook veel meer fashionfilms gemaakt en daarnaast was er ook nog eens de opkomst van de digitale mode. Het zijn dan wel gevolgen van de coronapandemie, maar volgens experts zullen deze innovaties – net als het coronavirus – niet meer verdwijnen.
Digitale mode in het metaversum
Het metaversum zal de manier waarop we het internet beleven compleet veranderen. In het metaversum zullen internetgebruikers met behulp van een virtuele avatar van de ene naar de andere wereld kunnen wandelen. Onze digitale identiteit zal met andere woorden alleen maar belangrijker worden. Experts menen dat ook modebedrijven daarop in zullen spelen door digitale mode-items uit te brengen en deze al dan niet tegen betaling aan te bieden. Deze digitale mode kan de fysieke mode niet alleen aanvullen, maar ook versterken.
Blockchain als bron van transparantie in de modesector
De blockchain kennen we voornamelijk van cryptomunten als Bitcoin en Ethereum. Dergelijke cryptomunten worden verhandeld op digitale platforms als Bitcoin Profit (https://bitcoin-profit.org/nl/). De blockchain is een manier waarop transacties met dergelijke digitale munten worden opgeslagen. Deze technologie kan echter niet alleen worden gebruikt om transactiegegevens op te slaan, maar ook voor het opslaan van andere data. En op dat gebied heeft de blockchain de modesector veel te bieden.
Eerder schreven we bijvoorbeeld al dat de mode groener kan worden door de blockchain. De blockchain kan namelijk helpen om de hele supply chain, van grondstof tot kledingstuk, transparant en onveranderbaar in kaart te brengen. Momenteel kan de supply chain van een enkel kledingstuk al snel bestaan uit zeven productiefasen in evenveel verschillende landen. Het is moeilijk om hier transparant over te communiceren. Door alle informatie in de blockchain op te slaan, kan het hele proces van het kledingstuk worden gevolgd. En zo kunnen producenten aantonen dat hun kleding écht groen is. Tegelijkertijd biedt dit nog een extra voordeel: doordat de volledige herkomst is aan te tonen, wordt namaak slim voorkomen.
Digitale verduurzaming van de fast fashion
Op het einde van de jaren tachtig kwam het hele concept van fast fashion tot stand: mode die inspeelt op de wijzigende trends en waarbij alles snel-snel moet worden geproduceerd, voordat de trends opnieuw wijzigen. Critici menen dat het einde van de fast fashion in zicht is, met name door de ecologische impact die het heeft. Desondanks zijn er ook bedrijven die het tegendeel bewijzen en die aantonen dat fast fashion ook duurzamer kan worden.
Er zijn namelijk ketens die artificiële intelligentie inzetten om toekomstige modetrends in kaart te brengen en die hierdoor net meer inspelen op de wijzigende behoeften. Ze produceren nog voordat de vraag er is. En ze kunnen bijvoorbeeld voorspellen welke producten al dan niet opnieuw moeten worden bevoorraad. Daardoor verdwijnt er minder in de afvalbak. Ook kan men de hele supply chain optimaliseren. Onder meer H&M Investeert sterk in AI om de hele toeleveringsketen te optimaliseren en de afvalberg te verminderen.