TOP

Denimmerk Kuyichi steunt de katoenboer in nieuwe campagne

Kuyichi komt op voor de katoenboer in de campagne ‘Make the Switch’. De nieuwe collectie is gemaakt van de eerste oogst biokatoen van Turkse boer Cengiz, die door het project zijn teelt kon verduurzamen.

Beeld: Renske Meinema

De productie van biologisch katoen is niet alleen beter voor de gezondheid van de drager en maker, maar ook voor de natuur. Ondanks de groeiende vraag naar biologisch katoen is slechts 1,4% van al het katoen wereldwijd gecertificeerd biologisch. Dit wordt veroorzaakt doordat katoenboeren hun bedrijf niet van de ene op de andere dag kunnen veranderen. De transitie kan wel drie jaar duren en gaat gepaard met strenge regels en hoge kosten. De boer kan dus alle support van merken en fabrieken gebruiken. De consument kan ook helpen, door te kiezen voor biokatoen en de vraag zo te vergroten. Om de switch te kunnen maken, hebben boeren financiële steun en een overtuigendere marktvraag nodig. 

Om deze reden sloegen het Nederlandse denimmerk Kuyichi en Turkse denimfabriek Bossa de handen ineen om één zo’n boer, Cengiz Karadeli, te ondersteunen bij zijn transitie. Door Cengiz’ ‘katoen in conversie’ te gebruiken voor de herfst/winter capsule collectie 2023. Met de campagne ‘Make The Switch’ demonstreet Kuyichi samen met tien bekende Nederlanders waaronder Floortje Dessing en Barry Atsma hoe je de switch naar biokatoen kan maken.