TOP

Digitale incassomachtiging moet papier vervangen*

De ING Bank is sinds maandag 1 juni gestart met digitale incassomachtigingen. Met deze optie kunnen papieren machtigingen vervangen worden wat volgens de bank een stuk efficiënter is voor de ondernemer en veel tijd scheelt. Andere banken zullen snel volgen.

ING lanceerde op maandag 1 juni als eerste bank in Nederland digitale incassomachtigingen. Online spelers kunnen door deze optie de papieren incasso’s in de prullenbak gooien. Machtigingen en verificaties gaan namelijk vaak nog per post en papier omdat het online afgeven van een rechtsgeldige machtiging voor incasso tot voor kort niet mogelijk was. De digitale incassomachtigingen hebben nu echter dezelfde rechtsgeldigheid als papieren incasso’s waardoor het veiliger is dan andere vormen van online betalen. Het is voor de ondernemer niet alleen veiliger maar het bespaart ook geld en moeite.

”De wensen en behoeften van onze klanten zijn uitgangspunt voor het ontwikkelen van onze producten en diensten“ zegt Annerie Vreugdenhil, directeur Zakelijk bij ING, in een persbericht. ”We zien in toenemende mate dat consumenten en bedrijven 24/7 online zijn en behoefte hebben aan betaalmethodes en services die daarbij passen. Met Incassomachtigen kunnen ondernemers, van webwinkel tot energieleverancier, hun klanten met snellere en gemakkelijkere online betalingen nog beter bedienen.”

Andere banken

De nieuwe betaalmethode van ING is gebaseerd op een standaard van Betaalvereniging Nederland, de vereniging van Nederlandse banken en betaalinstellingen voor het bevorderen van het betalingsverkeer. Bij het neerzetten van de standaard zijn meerdere (grote) banken betrokken, waardoor op termijn ook andere banken met deze optie zullen komen.

Consument

Voor de consument werkt digitaal incassomachtiging hetzelfde als iDeal. De incasso wordt dan ook afgegeven via de vertrouwde internetbankieromgeving van de eigen bank. De gemakken van incasso – zoals het betalen achteraf op een afgesproken moment of het periodiek betalen – kunnen door deze nieuwe betaalmogelijkheid nu ook online benut worden.

Kritiek op terugboeken

De consument heeft nu echter wel de optie om het bedrag terug te laten storten of te storneren als het pakket niet geleverd wordt. Dit veroorzaakte bezorgde reacties op Twinkle. “Interresante mogelijkheid, voor veel webwinkels zal de mogelijkheid tot terugboeken wel een nadeel zijn”, schreef Stichting Webwinkelkeur. “Als de klant een betaling terugboekt”, begint Mark van Scale Model Store. “Krijgt de webwinkel dan nog wel een mogelijkheid aan te tonen dat de producten wél geleverd zijn? Bij credit card betalingen kan de webwinkel hier bewijzen voor toesturen.”

ING reageerde hierop: “Met huidige methodes zoals een ontvangstbevestiging via de pakketbezorger, zal het bewijs van aflevering moeten worden verkregen. De ondernemer kan hier met zijn bezorgdienst afspraken over maken.”