TOP

Dit is waarom jouw modewebshop omzet misloopt op de smartphone

De nieuwste e-commercebenchmark voor modewebwinkels bevestigt het: voor het eerst is meer dan 50 procent van alle sessies in modewebwinkels afkomstig van de smartphone. Dat zijn dus meer bezoekers dan desktop- en tabletbezoekers bij elkaar opgeteld. Is jouw webwinkel hier al klaar voor?

We hebben het tegenwoordig al bijna niet meer over ‘oriënterende bezoekers’ via smartphone. “Ja maar, een smartphone is nou eenmaal meer geschikt om te inspireren, men rond een bestelling liever af op desktop”. Bullshit. Op basis van data voorspel ik dat consumenten in 2017 meer online bestellingen in de modewebwinkels op de smartphone afronden dan op de desktop. Je loopt dus omzet mis als je niets doet aan de mobiele ervaring van je webshop.

Jouw mobiele webshop is ruk
Zo slecht doen die mobiele webshops het dan toch niet? Jawel. Voor een groter aandeel transacties op de smartphone, zijn tegen het einde van 2017 meer dan twee keer zoveel bezoekers nodig. Momenteel is het conversiepercentage op de desktop zelfs gemiddeld nog 2,5 keer zo hoog dan op de smartphone. Er wordt dus met twee keer zoveel bezoekers, tweeëneenhalf keer zoveel misgelopen! En waarom? Omdat we met zijn allen gewoon slechte mobiele webshops bouwen.

omzet mislopen afb 1

Afbeelding 1: screenshot uit de modebenchmark met de 3-2-1-regel voor conversiepercentages

Hoe goed uw modewebwinkel moet converteren op de smartphone

In de bovenstaande afbeelding zie je de 3-2-1(,2)-regel voor conversiepercentages. In de mobiele modewebwinkel is een conversiepercentage van 1,2 procent gebruikelijk. En voor de desktop hebben modewebwinkels gemiddeld een conversiepercentage van 3 procent. Oftewel, wanneer jouw mobiele modewebwinkel een conversiepertage heeft dat één, twee of tot drie keer lager is dan de desktopversie voldoe je aan de norm. Is er dan niets aan de hand? Natuurlijk wel! Het betekent alleen maar dat jouw webshop net zo slecht is als die van de rest en dat je direct aan de slag moet met je mobiele gebruikerservaring.

In voorgaande blogs heb ik jullie al eens over het in kaart brengen van je salesfunnel en micromoments en het belang van een optimaal bestelproces op mobiel. Ik leg je nu uit hoe belangrijk het is om te weten wanneer jouw bezoekers tegen obstakels aanlopen en hoe je hier wat aan kunt doen. Blijf deze ideëen testen op je doelgroep om hun gedrag te leren begrijpen en je webshop daarmee te verbeteren.

Maar als ik daar nog één punt aan zou mogen toevoegen en deze dikgedrukt, met uitroepteken, bovenaan je werklijst mag plaatsen is het deze:

Verbeter je mobiele mobiele laadtijden!

omzet mislopen afb 2

Afbeelding 2: resultaten van een onderzoek naar webwinkelvoorkeuren (bron)

Mobiele webshopbezoekers hebben niet alleen een hekel aan het wachten op langzame pagina’s. Ze hebben er gewoonweg niet het geduld voor. Het blijkt niet alleen uit enquêtes zoals afbeelding  2 duidelijk maakt. Jouw conversiepercentage toont dit ook aan:

omzet mislopen afb 3

Afbeelding 3: mobiele pagina’s die 1 seconde sneller laden, converteren tot 27 procent beter (bron)

Elke seconde die jouw webshop trager laadt kost je vele duizenden euro’s aan omzet. Sneller is beter en alle tijd die je nu niet in een goede sitespeed investeert, gaat dagelijks ten koste van jouw bezoekers en transacties. Een paar richtlijnen hiervoor:

omzet mislopen afb 4

Afbeelding 4: vuistregels voor de laadtijd en paginagewicht


Waar te beginnen?
Als een goede mobiele ervaring voor jou net zo belangrijk als voor jouw klanten, breng dan eerst zoveel mogelijk in kaart waar jouw bezoekers in hun reis stranden. Test bijvoorbeeld de snelheid van jouw mobiele webshop met de gratis 
TestMySite tool van Google en lees wat er nog meer nodig is voor een goede mobiele gebruikerservaring op Think With Google.

 

HIER VIND JE DE E-COMMERCEBENCHMARK 

Wouter Wensing is Team Lead Webanalytics & Conversion bij ISM eCompany. Hij zorgt voor een structurele verhoging van de conversie voor webwinkels als Hunkemöller, Lucardi, Vliegtickets.nl en AS Adventure