Dit zijn de 10 bestgelezen mannenmode-artikelen van 2019
1. ‘We hebben liever mensen van een hotelopleiding’
In een interview dat we hadden met de zoons van de bekende pakkenkoning Oger, Martijn (ceo) en Sander (brand director), vertellen ze uitgebreid hoe ze de zaak van hun vader voortzetten. Service is een belangrijke pijler, personeel wordt zorgvuldig gekozen op kwaliteiten als nederigheid, dienstbaarheid en kennis van etiquette. Sander: “We hebben liever mensen van de hotelschool dan van een mode-opleiding. We verwachten veel, maar betalen ze ook 20 procent meer dan andere retailers.”
2. Oud-retailer brengt nieuw nautisch merk op de markt: ‘Cape May staat voor beach, surf en fun’
Een hip beach- en surfmerk met een knipoog naar de watersport, dát miste de mannenmodemarkt nog, vertelde Paul Vonkeman aan Textilia. De oud-retailer en voormalig modeagent startte zo’n label twee jaar geleden. In mei 2019 leverde hij de eerste collectie uit. Helaas heeft hij eind 2019 zijn activiteiten voor Cape May moet staken vanwege ‘te weinig spek op de botten’, zo meldt hij op LinkedIn. “Voor mij als kleine zelfstandige super balen, maar het risico is me te groot en met de onzekere markt, kies ik er voor om mijn enthousiasme in mijn werk te stoppen op de haven in Lelystad.”
3. 15 jaar Cavallaro Napoli: ‘Mijn droom is dat dit merk nooit meer van de markt verdwijnt’
Cavallaro Napoli bestaat in 2019 15 jaar. Het merk begon ooit met stropdassen en verkoopt nu complete mannen- en vrouwencollecties via wholesale en in eigen winkels in binnen- en buitenland. Oprichter Giuseppe Cavallaro beantwoordt in een interview met Textilia 15 vragen over ambities, missers, kansen en bedreigingen in de huidige modebranche. “Laten merken en winkeliers elkaar helpen de verhoudingen weer een beetje in balans te brengen.”
4. Twinlife voor de tweede keer failliet
In april gaat het mannenmodemerk Twinlife voor de twee keer failliet. Het merk, dat onder meer bekend werd door de oud-voetballers Frank en Ronald de Boer, ging begin juni 2017 ook al op de fles. Destijds werd er een doorstart gemaakt onder leiding van Roel Vermeulen, voorheen international sales manager van Scotch & Soda, Dirk de Broekert (ex-directeur New Fashion Kids B.V. en Twinlife B.V.) en het investeringsfonds Tinseltown Investments, dat eerder ook al betrokken was bij het bedrijf.
5. Bestverkocht bij Pim Jagers Herenmode: ‘Het gaat nu al beter dan vorig jaar rond deze tijd’
Als we mannenmodewinkelier Pim Jagers uit Helmond halverwege september vragen hoe het gaat met de verkoop, horen we tevreden geluiden. “Het lijkt erop dat de consument zijn geld nu ook weer aan kleding gaat uitgeven”, zegt hij. Zijn bestsellers zijn op dat moment de spijkerbroeken van Jacob Cohen. “En Parajumpers”, voegt hij eraan toe. “Wat mij vrolijk stemt is dat het merk Parajumpers zijn collectie online tegen tien procent hogere prijzen verkoopt. Daarmee zeggen ze dus eigenlijk tegen de klant dat ze beter in de winkel kunnen kopen.”
6. A fish named Fred opent brandstore vol technische snufjes
De nieuwe brandstore van het Nederlandse mannenmodemerk A fish named Fred opent op 29 mei 2019 een nieuwe winkel aan het Hortusplein die vol zit met digitale innovaties. Zo wordt heat mapping toegepast waarmee de retailer onder meer kan zien welke plekken in de winkel de meeste traffic genereren en waar dus eventueel de routing moet worden aangepast. “Om het hoofd te bieden aan de groei van het online shoppen en teruglopende bezoekers, moet je het hebben van traffic naar en in je winkel”, zegt de ondernemer. “Je hoeft er niet meteen een Efteling van te maken, met vernieuwende elementen kun je volk trekken en tegelijkertijd gave, nieuwe dingen uitproberen.”
7. 100 kaarsjes voor mannenmodezaak Rob Vollebregt: ‘Kleding kopen moet een feestje zijn’
Mannenmodezaak Rob Vollebregt in Naaldwijk bestaat in maart 100 jaar. Een eeuw ondernemen in kleding, hoe blijf je relevant? “Je moet alles in het vak volgen om je klant het juiste advies te kunnen geven.” Hij en zijn vrouw Yvonne nemen de zaak over als hij 25 jaar is. In het interview vertelt hij dat hij dat hij zijn eigen koers vaart. “Ik kijk niet naar wat andere mannenmodezaken doen, maar leg de focus op onze eigen identiteit en pas onze keuzes voor bijvoorbeeld bepaalde merken daarop aan. Een bepaald label kan hip zijn, als het niet bij ons past, koop ik het niet in.”
8. ‘We hebben de winkelier hard nodig, want de consument wil passen en voelen’
Het Nederlandse merk Malelions, dat zich richt op jonge mannen die houden van sport en streetlife, voegt dit jaar een kinder- en sportcollectie toe aan de collectie. Oprichter Thijs Offermeijer (25) vertelt dat het merk in een halfjaar groeit van 45 naar 95 verkooppunten, mede door de inzet van influencers als rapper McSnelle en voetballer Steven Bergwijn. Daarnaast focust hij op de winkelie, want die heeft hij hard nodig, zegt hij. “Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoe belangrijk offline is. De consument wil ook kijken, voelen, zien, ruiken en passen. Dat doet toch meer met de consument dan online shoppen.”
9. Mannenmodeketen Only for Men start met wholesale
In februari maakt Only for Men bekend de markt op te gaan met de vier eigen merken: Dutch Dandies voor de formele man, het klassieke casual merk Campbell, Victim voor de trendy man en Donkervoort met een actuele collectie in het sportswear-/leisuresegement. De retailer heeft een eigen showroom geopend voor zijn private labels, die het ‘Atrium house of brands’ heet. Dat zit vlakbij het hoofdkantoor in Geldermalsen.
10. Mannenmodemerk State of Art overgenomen
In september wordt bekend dat State of Art is overgenomen door de Twentse investeringsmaatschappij Quadrum Capital en deel van het management van State of Art. De overname van State of Art door Quadrum Capital betekent niet dat er een eind komt aan de betrokkenheid van de familie Westerman. De meerderheid van de aandelen draagt de familie over aan Quadrum Capital, maar zelf blijven ze als aandeelhouder verbonden aan State of Art. Vorig jaar oktober overleed eigenaar Albert Westerman op 75-jarige leeftijd en in de familie kon geen opvolger worden gevonden.